ביהמ"ש העליון בארה"ב יבחן את כללי החסינות לספקי שירותים מקוונים

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט העליון הפדרלי בוושינגטון החליט לדון בשאלת החסינות המוקנית ליו-טיוב, כמפעילת פלטפורמה מקוונת, מפני אחריות על תכנים שמשתמשים מפרסמים באמצעותה. את בקשת רשות הערעור לבית המשפט העליון הגיש אב שכול שטוען כי יש להטיל על גוגל, הבעלים של יו-טיוב, חבות משפטית על הסיוע שהפלטפורמה העניקה לפעילי דאע"ש בכך שהציגה המלצות לצפיה בסרטוני גיוס לארגון הטרור. העותר טוען כי חלקה של יו-טיוב בהפצת הסרטונים סייע לביצוע הפיגוע בפריז בשנת 2015 בו נרצחה בתו.

יו-טיוב, כמו חברות רבות אחרות המפעילות פלטפורמות מקוונות, נשענת על החסינות שמעניק סעיף 230 לחוק הפדרלי על מהוגנות בתקשורת (Communications Decency Act). הסעיף, שנחקק בקונגרס בשנת 1996, קובע כי למעט סייגים מצומצמים, לא יראו ספק של שירותי מחשב אינטראקטיביים כמפרסם של תוכן שמקורו בגולשים. כתוצאה מכך, לא ניתן להטיל אחריות משפטית על פלטפורמות ברשת (קטנות כגדולות) בשל תכנים שמקורם בגולשים, לא ניתן לחייב אותן לסנן תכנים, וכל הסרת תכנים שהן מבצעות – חסינה מפני ביקורת שיפוטית. הסעיף נחשב לאחד מאבני היסוד של דיני האינטרנט בארה"ב שתרם משמעותית לפריחת האינטרנט, לתעסוקה, לשגשוג עסקים קטנים, ליעילות השוק ולחופש הביטוי בארצות הברית.

ביוני 2021 פסק בית המשפט הפדרלי לערעורים בחוף המערבי, בדעת רוב, לטובת יו-טיוב. בית המשפט לערעורים קבע כי הפלטפורמה חסינה מפני תביעה לפי סעיף 230 לחוק משום שהחסינות שבחוק עומדת ליו-טיוב גם כשהאלגוריתם שלה בוחר את התוכן שיוצג למשתמש כתוכן מומלץ לפי פרמטרים שמגיעים מהמשתמש.

עתירה לדיון חוזר בהרכב מורחב בבית המשפט לערעורים נדחתה. בעקבותיה הוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון הפדרלי, והשבוע אישר בית המשפט העליון כי ידון בתיק. הדיון בבית המשפט העליון צפוי להתקיים במהלך השנה הקרובה ויתכן שגם פסק הדין יימסר בתוך שנה.