בימ"ש בארה"ב אישר את החוק הטקסני המגביל רשתות חברתיות מלחסום משתמשים

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט הפדרלי לערעורים בלואיזיאנה שבארצות-הברית אישר את חוקתיותו של החוק טקסני שנחקק בספטמבר 2021 ואוסר על רשתות חברתיות "לצנזר משתמשים, התבטאויות של משתמשים, או יכולתם של משתמשים לעיין בהתבטאויות של אחרים על בסיס הדעה או המיקום הגיאוגרפי שלהם". בכך הפך בית המשפט לערעורים את החלטת בית המשפט הפדרלי המחוזי באוסטין, טקסס, שקיבל בשעתו את עתירת איגוד תעשיית האינטרנט האמריקני לצו מניעה זמני נגד יישום החוק. 

איגוד תעשיית האינטרנט - בו חברות בו בין היתר פייסבוק, טיק-טוק, וטוויטר - עתר נגד החוק הטקסני מיד לאחר שחוקק. טענתו העיקרית של האיגוד היא כי החוק מפר את התיקון הראשון לחוקה האמריקאית המבטיח את חופש הביטוי, וכנגזרת שלו, מבטיח חופש פעולה נרחב לחברות פרטיות להפגין שיקול דעת עריכתי לנהל ולהסיר תוכן משתמשים. לטענת האיגוד, התיקון הראשון לחוקה אוסר על חקיקה המגבילה את חופש הפעולה של פלטפורמות אינטרנט בניהול תכני המשתמשים, ומשכך דינו של החוק הטקסני - בטלות מחמת אי-חוקתיות. עוד טענו העותרים נגד החוקתיות של סעיף אחר בחוק הטקסני, המחייב פלטפורמות אינטרנט לגבש ולפרסם שורה ארוכה של מדדים, כדוגמת מספר הפניות שהתקבלו להסרת תוכן, תדירותן, כמה מהן התקבלו, על כמה הוגשו עררים ועוד. העותרים טענו כי הוראה זו מפרה אף היא את התיקון הראשון לחוקה האמריקאית, והנגזרת שלו האוסרת על המדינה לחייב פרסום תוכן מסוים.

פסק דינו של בית המשפט הפדרלי לערעורים בלואיזיאנה משתרע על 113 עמודים וקובע שככלל, התיקון הראשון לחוקה המבטיח את חופש הביטוי לא מבטיח את זכותן של חברות להפעיל צנזורה או להשתיק התבטאויות. נוכח ההפסד שאיגוד תעשיית האינטרנט ספג בבית המשפט הפדרלי לערעורים, האיגוד ביקש מבית המשפט להשעות את פסק דינו עד שבית המשפט העליון יידרש לנושא.

כזכור, בית משפט פדרלי לערעורים בג'ורג'יה בחן מוקדם יותר השנה את חוקתיותו של חוק מקביל במדינת פלורידה – והגיע למסקנה הפוכה. בית המשפט הפדרלי בג'ורג'יה הוציא צו מניעה זמני נגד תוקפן של רוב הוראות החוק המדינתי בפלורידה האוסר על רשתות חברתיות לחסום פוליטיקאים, להסיר או למיין התבטאויות של פוליטיקאים או עיתונאים.

נוכח הפסיקות הסותרות של בתי המשפט הפדרליים לערעורים, גובר הסיכוי שבית המשפט העליון הפדרלי בוושינגטון יסכים לדון ולהכריע בנושא. מדינת פלורידה כבר הגישה לבית המשפט העליון בקשת רשות ערעור על פסק הדין של בית המשפט הפדרלי לערעורים בג'ורג'יה שפסל את רוב הוראות החוק המדינתי.