העליון באוסטרליה - גוגל לא אחראית ללינקים משמיצים

אולי יעניין אותך גם

גוגל אינה אחראית ללינקים בעלי תוכן משמיץ ולשון הרע המפורסמים על גבי הפלטפורמות שלה - כך קבע בית המשפט העליון באוסטרליה. הנימוק - אין לחברה שליטה על הפרסום.

בשנת 2016 הגיש עו"ד ג'ורג' דפטורס תביעה נגד חברת אלפא-בית (גוגל), בטענה שלקחה חלק בפרסום מאמר משנת 2004 שפקפק בטוהר מידותיו. לפי המאמר, עורך הדין - סנגור פלילי בהתמחותו - הפך איש סודם של עבריינים שהיו לקוחותיו.  דפטורס נתקל בקישור למאמר דרך מנוע החיפוש של גוגל לאחר שהקליד את שמו ודרש מגוגל להסירו ממנוע החיפוש. בה בעת הגיש את תביעתו.

הערכאה הראשונה קיבלה את התביעה ופסקה נגד גוגל פיצויים בגובה 40 אלף דולר, בקובעה שהחברה מהווה מאין "ספריה" לאחסון התוכן ומשכך היא אחראית לפרסומו, למרות שלא לקחה חלק פעיל בפרסום.. גוגל ערערה על פסק הדין לבית המשפט העליון באוסטרליה, בנימוק שלא הייתה לה שום השפעה על פרסום המאמר.

השופטים הכריעו ברוב קולות, כי לא ניתן להטיל אחריות על גוגל במקרה זה, מאחר ולא הייתה לה לחברה או מי מעובדיה שליטה או יכולת להשפיע על פרסום המאמר בפועל, וכי אף לא עודדה תגובות או שיח בעניין המאמר כפי שעשו פלטפורמות אחרות שאחריותן נבחנה במקרים דומים בעבר. 

פסיקת בית המשפט העליון היא נדבך נוסף בשרשרת סבוכה של פסיקות אוסטרליות בנושא הטלת האחריות על פלטרפומות אונליין דוגמת גוגל ופייסבוק, ללשון הרע המתפרסם במדיה המקוונת. נכון להיום, טרם נקבעה שם הלכה מכריעה אחת באשר לאחריות או היעדר האחריות של פלטפורמות מקוונות לפרסום לשון הרע. מקור: רויטרס (מאת ביירון קיי).