רגע לפני פיזורה, הכנסת אישרה רפורמה ברישוי שירותי תקשורת

בסוף חודש יוני, רגע לפני פיזורה, אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את תיקון מספר 76 לחוק התקשורת [חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס' 76), התשפ"ב-2022], שנועד להפחית את העומס הרגולטורי ברישוי מרבית שירותי התקשורת בישראל. התיקון נועד להחיל מסלול רישוי ירוק קל ומהיר בכניסה לשוק, שיקל גם על עצמאים ועסקים קטנים. 

משרד התקשורת סבור כי התיקון מהווה מהלך משמעותי בפיתוח והאצה של שוק התקשורת בישראל וכי הוא יקצר הליכים בירוקרטיים, יביא להקלה בכניסה לשוק, ולהפחתת עלויות. כיום, מחויב כל גורם לקבל רישיון פרטני ממשרד התקשורת, בטרם יתחיל לפעול בשוק התקשורת, וזאת עבור כל פעילות שמעורבים בה מכשירים וטכנולוגיות כגון: איתור רכב, ביפר, תא קולי, שיחות ועידה, אפליקציות PTT, פריסת רשתות במתחמים כמו אוניברסיטאות וקיבוצים ועוד.

התיקון יביא לכך שחלק משירותי התקשורת לא ידרשו לאסדרה כלל וחלקם יועברו למתכונת אסדרה מסוג היתר כללי. במסלול הירוק יינתן היתר בתוך 10 ימי עבודה, במקום הליך יקר וממושך של קבלת רישיון שאורך, כיום, מספר חודשים. במסגרת הרפורמה, מתוך כ-175 בעלי רישיונות, 75 יהיו פטורים מרישיון, ו-75 יעברו למסלול מהיר של רישום וכפיפות להיתר כללי. לצד ההקלות בתהליך הכניסה לשוק, משרד התקשורת צפוי למקד פעולות פיקוח ואכיפה בשלב שלאחר הכניסה לשוק, זאת בכדי לוודא כי כלל השחקנים בשוק פועלים בהתאם להוראות המשרד תוך שמירה על שוק תחרותי והוגן.

שר התקשורת, יועז הנדל, מסר כי "טכנולוגיית הדור הבא של "האינטרנט של הדברים" עליה עובדים בכל העולם כעת, תביא עוד מיליוני חיישנים וציוד תקשורת חדש לישראל. תחת הרגולציה הקיימת יהיה פקק ענק של רישוי שעלול להשאיר את ישראל מאחור. הרפורמה החדשה מחסלת את ההליכים המיותרים והארוכים ותשאיר רק את מה שקריטי. ...". מקור: משרד התקשורת.