תביעה נגד המדינה: נוטלת, אוגרת ומעבירה צילומים ביומטריים שלא כדין

אולי יעניין אותך גם

לבית משפט השלום בתל-אביב הוגשה תביעה כספית נגד רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים, בטענה כי היא פוגעת פגיעה חמורה, שיטתית ומודעת בפרטיות אזרחי המדינה, על-ידי כך שהיא נוטלת, אוגרת ומעבירה לגוף אחר תמונות פנים ביומטריות של אזרחי המדינה - בהיחבא ושלא כדין. התביעה הוגשה בעקבות חשיפת הממונה על יישומים ביומטריים בממשלת ישראל שלפיהההעבירה רשות האוכלוסין מאז 2015 מיליוני תמונות פנים ביומטריות ממערכת ביקורת הגבולות שהיא מנהלת, אל גוף ממלכתי אחר שלא זוהה בדו"ח. הנתבעת נדרשת לשלם לתובע, עו"ד חיים רביה, 180,000 ש"ח.

בתביעה נטען כי הרשות כופה על היוצאים מישראל והנכנסים אליה להזדהות באמצעות צילום פנים ביומטרי, המאפשר לזהות אדם באופן ממוחשב על-פי תווי פניו. עו"ד רביה טוען כי הרשות עושה כן גם ביחס למי שלא ביקשו מסמכי זיהוי ביומטריים ונמנעו ממסירת צילום הפנים ביומטרי שנדרש לשם כך. לדברי התביעה, הרשות עושה כן תוך הפרת חוק הגנת הפרטיות וחוק המאגר הביומטרי, בלא לקבל את הסכמת היוצאים והשבים לישראל, ומבלי למסור הודעה כנדרש בדבר מטרות איסוף המידע, למי יימסר ולאיזו מטרה והאם חלה על נושא המידע חובה חוקית למסור את המידע או שמסירת המידע תלויה ברצונו ובהסכמתו.

עו"ד רביה מסר עם הגשת התביעה: "המדינה הפכה האיום העיקרי על פרטיות אזרחיה, והיא עושה כרצונה בלי להתחשב בחוק. כך לדוגמה, מה שעושה רשות האוכלוסין מצטרף לפעולות משטרת ישראל שהפעילה במשך שנים מערכות ביומטריות בלא הסמכה בחוק, בחרתי להגיש תביעה כספית מתוך הנחה שהמדינה מורגלת בתביעת לצווי מניעה, בבתי משפט מינהליים או בבג"ץ, וצריך לטלטל את המערכת אחת ולתמיד כדי שתכבד את הזכות החוקתית לפרטיות. בדעתי לשחרר גרסה של כתב התביעה לקניין הציבור (Public Domain) ולוותר על כל זכויות היוצרים בה, כך שכל אזרח המבקש לתבוע על הפגיעה בפרטיותו יוכל לעשות זאת".

טרם הוגש כתב הגנה.

גילוי נאות: עו"ד רביה הוא ראש קבוצת הסייבר, הפרטיות וזכויות היוצרים במשרד פרל כהן, ממייסדי עמותת פרטיות ישראל, ומפעיל האתר law.co.il.