עתירה בהולה נגד החוק הטקסני על איסור צנזורה ברשתות חברתיות

אולי יעניין אותך גם

רשתות חברתיות מנועות מ"לצנזר משתמשים, התבטאויות של משתמשים, או יכולתם של משתמשים לעיין בהתבטאויות של אחרים על בסיס הדעה או המיקום הגיאוגרפי שלהם". כך קובע חוק טקסני שנחקק בספטמבר 2021 ונמצא כעת במוקדה של עתירה בהולה שאיגוד תעשיית האינטרנט בארה"ב הגיש לבית המשפט העליון הפדרלי בארה"ב.

איגוד תעשיות האינטרנט - שחברות בו בין היתר פייסבוק, טיק-טוק, וטוויטר - עתר נגד החוק הטקסני מיד לאחר שחוקק. טענתו העיקרית של האיגוד היא כי החוק מפר את התיקון הראשון לחוקה האמריקאית המבטיח את חופש הביטוי, וכנגזרת שלו, מבטיח חופש פעולה נרחב לחברות פרטיות להפגין שיקול דעת עריכתי לנהל ולהסיר תוכן משתמשים. העותרים טוענים כי התיקון הראשון לחוקה אוסר על חקיקה המגבילה את חופש הפעולה של פלטפורמות אינטרנט בניהול תכני המשתמשים, ומשכך דינו של החוק הטקסני - בטלות מחמת אי-חוקתיות. עוד טענו העותרים נגד החוקתיות של סעיף אחר בחוק הטקסני, המחייב פלטפורמות אינטרנט לגבש ולפרסם שורה ארוכה של מדדים, כדוגמת מספר הפניות שהתקבלו להסרת תוכן, תדירותן, כמה מהן התקבלו, על כמה הוגשו עררים ועוד. העותרים טענו כי הוראה זו מפרה אף היא את התיקון הראשון לחוקה האמריקאית, והנגזרת שלו האוסרת על המדינה לחייב פרסום תוכן מסוים.

בית המשפט המחוזי הפדרלי באוסטין, טקסס, קיבל את עתירת איגוד תעשיית האינטרנט האמריקני לצו מניעה זמני נגד יישום החוק. מדינת טקסס ערערה נגד צו המניעה הזמני ודרשה להשעות את צו המניעה הזמני עד להכרעה בערעור נגדו. כזכור, לפני ימים אחדים הוציא בית המשפט הפדרלי לערעורים בדרום ארה"ב הוראת השעיה לפיה צו המניעה הזמני מוקפא. הוראת ההשעיה ניתנה במשפט אחד ולא נומקה בשום צורה. משמעות הוראת ההשעיה היא שמדינת טקסס רשאית לאכוף באופן מידי את החוק כלפי הרשתות החברתיות.

בעקבות הוראת ההשעיה המפתיעה איגוד תעשיית האינטרנט האמריקני הגיש עתירת חירום לבית המשפט העליון האמריקאי. העתירה דורשת סעד מינהלי בהול לביטול הוראת ההשעיה. ההכרעה בעתירת החירום צפויה בימים הקרובים.