גרמניה ואיטליה מזהירות משימוש באנטי וירוס רוסי

אולי יעניין אותך גם

יש להימנע משימוש בתוכנות אנטי וירוס מהחברת האנטי וירוס הרוסית קספרסקי, ולהחליף את השימוש בשלל מוצריה בחלופות אחרות – כך הודיע המשרד הפדרלי לביטחון מידע בגרמניה (ה-BSI).

ה-BSI הסביר בהודעתו כי תוכנות אנטי-וירוס מטבעם כוללות אישורי מערכת נרחבים ומחויבות לשמור על קשר קבוע, מוצפן ושאינו ניתן לאימות לשרתי היצרן. בהתאם לכך, נדרש מהיצרן לעמוד בסטנדרטים של אמינות, הגנה עצמית וחופשיות פעולה. במידה וקיים חשש שהיצרן אינו עומד בסטנדרטים אלו, נוצר סיכון עבור הציוד שהתוכנה הייתה אמורה להגן עליו.

המשרד הפדרלי לבטחון מידע סבור כי הפעולות והאיומים הצבאיים והמודיעיניים של רוסיה כנגד אירופה, נאטו וגרמניה במסגרת הסכסוך הנוכחי עם אוקראינה מהוות סיכון משמעותי להתקפות סייבר, בין אם על ידי היצרן הרוסי ובין אם בניגוד לרצונו, ואף ללא ידיעתו. לכן, ה-BSI קורא לחברות וארגונים לתכנן ולהטמיע מוצרים חלופיים במערכות האבטחה שלהם.

קספרסקי פרסמה הודעה בתגובה ולפיה היא מאמינה כי ההחלטה התקבלה על רקע פוליטי בלבד, ולא על בסיס הערכה טכנית כלשהי. החברה אף הבהירה כי תשתיות עיבוד הנתונים שלה הועברו למרכזי נתונים מאובטחים בשוויץ מאז שנת 2018. בנוסף, ציינה החברה כי מידע סטטיסטי שנשלח על ידי המשתמשים לחברה יכול להיות מעובד בשרתים המאובטחים של קספרסקי ברחבי העולם, כולל קנדה וגרמניה, ושהחברה עומדת בתקנים המאשררים את נהליה בנושא אבטחת ושלמות המידע.

[עדכון, 20.3.2022: ממשלת איטליה הודיעה כי היא מתכוננת להחליף את השימוש במוצרי קספרסקי במגזר הציבורי, בעקבות חשש מניצולם לרעה על ידי רוסיה. משרד קספרסקי באיטליה הודיע בתגובה כי הוא עוקב בדאגה אחר המצב, שנגרם לטענתו בעקבות שיקולים גיאופוליטיים ולא טכניים, ומקווה שגישה זו לא תוביל ליישום חקיקה אנטי ליברלית כנגד החברה, שהינה חברה פרטית ללא קשרים לממשלה הרוסית. (מקור: רויטרס מאת: אנג'לו אמנטה)]

law.co.il מזכיר כי זו לא הפעם הראשונה שקספרסקי נאלצה להאבק ברשויות. ב-2017 דיווחנו שהממשל האמריקאי החליט לאסור את השימוש בתוכנות של החברה ברשויות האמריקאיות, ומספר חודשים לאחר מכן כך גם נאסר השימוש בתוכנה על ידי הממש הבריטי. בשנת 2018 העבירה קספרסקי את פעילותה מרוסיה לשווייץ, כדי להפיג את החששות כי היא מעבירה מידע אודות לקוחותיה לממשל הרוסי, שהועלו מחדש למרות זאת על ידי ה-BSI.