סיכום 2021: רשיונות הקוד הפתוח הפופלריים בעולם

סקירה של יותר מארבע מיליון חבילות קוד פתוח הכוללות יותר מ-130 מיליון קבצים בבסיס הנתונים של חברת White Source מגלה: Apache 2.0 הוא הרישיון הפופולרי ביותר בעולם הקוד הפתוח. הוא מכסה 34.1% מקבצים שנבדקו. אחריו, במקום השני, רישיון MIT שעוטף 29.7% מהקבצים. שני הרשיונות הם מזן הרשיונות המתירים (Permissive), מה שאומר בעיקר  שאינם מחייבים את המשתמש להפיץ את קוד המקור הלאה.

עולם הקוד הפתוח משתחרר בשנים האחרונות מאחיזת משפחת רישיונות ה-GPL, שהם רשיונות Copyleft המחייבים את המשתמש, בין השאר, לכלול בכל הפצה של תוכנה את קוד המקור שלה, כולל השינויים שביצע בקוד וקבצים ששילב בו, תחת אותו רישיון. GPL 2 שמכסה פרוייקטים קריטיים כמו הקרנל של לינוקס, וורדפרס או MySQL, מקיף 9.9% מהקבצים וגרסה 3 של אותו רישיון מכסה 10.5% מהם. LGPL 2.1, הבן הרך יותר במשפחה (מז'אנר המכונה weak reciprocity licenses) ומיועד לאפשר קישור בטוח לתוכנה קניינית, מלווה כארבעה אחוזים בלבד מהתוכנות שנבדקו.

בעשור האחרון, חלקם של הרישיונות הקלים והמתירים עלה בעקביות כך שמפחות ממחצית הקבצים הם מכסים כעת למעלה משלושה רבעים מהם. מקור: White Source Blog