בקרוב - מחשב-על ישראלי? רשות החדשנות מפרסמת בקשה לקבלת מידע

רשות החדשנות ומפא"ת (משרד הביטחון) פרסמו בקשה לקבלת מידע מהציבור – ובכלל זה חברות, יזמים, גופים ממשלתיים וגורמי מחקר – להקמת תשתית לאומית למיחשוב-על, שתאפשר קיום מחקרים ופיתוחים בתעשייה ובאקדמיה, הדורשים כוח מיחשוב רב. תקציב המדינה הקרוב אמור לכלול הקצאה של קרוב ל-300 מיליון שקלים לתוכנית הבינה המלאכותית הלאומית.

לפי הבקשה, השימוש בתשתית המחשוב יתועדף לפרויקטים של מפא"ת או של משרד החדשנות והמדע וכן לפרויקטים שיאושרו על ידי רשות החדשנות. ההקמה של התשתית וניהולה יתבצעו על ידי גוף עסקי המנוסה בתחום, תוך בחינה מתמשכת של הכדאיות הכלכלית והרווחית שלה.

המידע המבוקש נוגע, בין היתר, לתחומים הבאים: התשתית הפיזית; סוגי הטכנולוגיות שיש להן את כוח העיבוד והתקשורת הנדרש; הפתרונות האפשריים לאחסון הנתונים; הטכנולוגיות המומלצות לניהול המשאבים; הכלים להעברת הנתונים וניהולם; אמצעי אבטחת המידע המומלצים; הרכב כוח האדם הנדרש לתפעול שוטף של התשתית; והעלויות המשוערות של הקמת התשתית ותחזוקה שלה.

מספר מומחים בתעשייה ובאקדמיה הביעו ביקורת על פרויקט מחשב-העל הישראלי, בטענה שהוא מיותר לאור כוח המחשוב הגבוה של תשתיות שירותי הענן הציבורי הקיימות (דוגמת Google Cloud ו-Amazon Web Services), ובשל החשש שהחומרה היקרה שתרכיב אותו תתיישן במהירות. ואולם, גם המבקרים הכירו בתועלת הפוטנציאלית מבחינה ביטחונית ואסטרטגית, שכן מחשב-העל יאפשר ניתוק מהתלות בתשתיות אמריקאיות. מקור: דה-מרקר (מאת: שגיא כהן).

לקריאת הבקשה לקבלת מידע לחצו כאן.