ארצות הברית: בית ספר לא רשאי להעניש תלמידים על פרסום מחוץ לתחומו

אולי יעניין אותך גם

בית ספר מחוזי בפנסילבניה הפר את התיקון הראשון לחוקה כאשר העניש תלמידה שפרסמה הודעה וולגרית ברשתות החברתיות בזמן שלא שהתה בשטח בית הספר, כך קבע בית המשפט העליון בארצות הברית. בית המשפט הבהיר כי התיקון הראשון לחוקה העוסק בחופש הדיבור לא מקנה זכות לבתי ספר ציבוריים להעניש תלמידים בגין התבטאויות שנעשות מחוץ למתחם בית הספר {MAHONEY AREA SCHOOL DISTRICT v. B. L.}

במקרה המדובר, ברנדי לוי, תלמידת תיכון בפנסלבניה, פרסמה פוסט באפליקציית המסרים סנאפצ'ט ובו הביעה את מורת רוחה מכך שלא התקבלה לנבחרת המעודדות של התיכון. הפוסט הופץ לכ-250 איש, וכלל תמונה שלה ושל חברתה מניפות אצבע משולשת, בצירוף מלל פוגעני הנוגע להתנגדותה ל"בית הספר", "סופטבול", "עידוד, ו"כל דבר אחר".

בית המשפט העליון ציין כי מדובר בהתבטאות שפורסמה דרך הסמארטפון האישי של לוי, לקהל מוגדר של חברים, בהיותה מחוץ לשטח בית הספר ומעבר לשעות הלימודים. הפוסט לא כלל ציון מפורש לגבי שם בית הספר ואיש מצוות בית הספר לא תוייג בפוסט. בנוסף, הפוסט לא נקט שפה פוגענית כלפי אף איש סגל בית הספר. לכן נפסק שגם אם הביקורת כללה שפה וולגרית הרי שעדיין מדובר בביקורת שיש להגן עליה. "בתי הספר הציבוריים באמריקה הם החממה של הדמוקרטיה", נכתב בפסק הדין, "למוסדות החינוך יש אינטרס להבטיח שדור העתיד יבין כיצד באה לידי ביטוי בפועל האמירה 'אינני מסכים עם מה שאתה אומר, אך אגן עד מוות על זכותך להשמיע את הדברים ".

השופט תומס, בדעת יחיד, גרס שיש לאפשר לבתי הספר סמכות רחבה יותר לפקח ולהשליט משמעת בכל הנוגע להתבטאויות באמצעות המדיה החברתית. הוא הסכים שיש לפסוק במקרה זה לטובתה של הסטודנטית, אולם מסיבות אחרות, צרות יותר - "ראוי היה במקרה זה לומר כי ההתבטאות של הסטודנטית מוגנת על ידי התיקון הראשון לחוקה, מכיוון שההתבטאות לא הפריעה למהלך הלימודים הרגיל של בית הספר". מקור: The New York Times (מאת אדם ליפטק. נדרשת הרשמה).