אירופה חוקרת אם גוגל פגעה בתחרות בשוק הפרסום הדיגיטלי

אולי יעניין אותך גם

הנציבות האירופית הודיע השבוע כי פתחה בחקירה נגד גוגל, כדי לברר אם ניצלה את מעמדה הדומיננטי בשוק הפרסום הדיגיטלי באופן הפוגע בתחרות. החקירה נפתחה בעקבות תלונות של מפרסמים ומפיצים מתחרים על כך שגוגל פועלת באופן שנועד להקשות עליהם לבסס את מקומם בשוק.

הנציבות מסרה כי החקירה נגד גוגל מתמקדת בשוק הפרסום הדיגיטלי (display advertisement) - שהיקפו עומד על 24 מיליארד דולר באירופה לבדה. במסגרת פעילותה בתחום זה, גוגל אוספת מידע לצרכי פרסום ממוקד, מוכרת מודעות באתרים שונים, ומציעה שירותי תיווך בין מפרסמים ובין מפיצים. החקירה בוחנת את הטענות כי גוגל פוגעת בתחרות, בין היתר כשהיא כופה על מפרסמים המעוניינים לפרסם ביוטיוב, להשתמש בשירותים מסוימים של גוגל כתנאי לכך.

עוד נמסר, כי הנציבות תבחן את המדיניות החדשה של דפדפן Chrome, שאמורה להחליף את עוגיות המעקב הרגילות (cookies) במערכת אחרת שפיתחה.

אם הרגולטור האירופאי יחליט לנקוט בהליכים נגד גוגל, היא צפויה להידרש לשנות את המדיניות העסקית שלה בשוק הפרסום הדיגיטלי, ועלולה לעמוד בפני קנסות בסך של עד עשרה אחוזים מהרווחים הגלובליים שלה.

זו אינה הפעם הראשונה בה גוגל עומדת במרכזן של חקירות בגין התנהלות לא-תחרותית על ידי הרשויות באירופה: בשנת 2017, גוגל נקנסה ב-2.4 מיליארד אירו עקב ניצול מעמדה הדומיננטי כמנוע חיפוש על מנת לקדם את שירותי השופינג המקוונים שהיא מציעה, על חשבון מתחריה; שנה מאוחר יותר, הועד קנס את גוגל ב-4.34 מיליארד אירו בטענה שכפתה על יצרני סמארטפונים שפועלים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד לקבוע את מנוע החיפוש שלה כברירת המחדל (טענה שנבחנת בימים אלה גם במסגרת מאבק משפטי ארוך בין גוגל ובין משרד המשפטים האמריקאי); ב-2019, גוגל נקנסה ב-1.5 מיליארד אירו לאחר שכפתה תנאים לא תחרותיים על בעלי אתרים שהשתמשו בסרגל החיפוש שלה; ובחודש האחרון גוגל שילמה כ-270 מיליון דולר כחלק מפשרה במסגרת חקירה שנוהלה על ידי הרשויות בצרפת. מקור: ה-New York Times (מאת: אדם סטריאנו)