שקל דיגיטלי - ניסוי של בנק ישראל

בנק ישראל ערך בחשאי ניסוי בשקל דיגיטלי, על גבי תשתיות בלוקצ'יין הפועלות בטכנולוגית אתריום. כך חושף גלובס (מאת גיא בן סימון). במסגרת הניסוי הנפיק הבנק טוקן המייצג שקלים דיגיטליים, והוקמו ארנקים אלקטרוניים שמתוכם יכולים המשתתפים להעביר ביניהם שקלים דמיוניים. אין המדובר בכסף 'אמיתי'. השימוש ב-Ethereum נעשה ברשת סגורה. הוא לא קושר לרשת הבלוקצ'יין הפועלת בפלטפורמה זו או למטבע הקריפטוגרפי שלה, Ether.

למעלה משלושה רבעים מהבנקים המרכזיים בעולם נמצאו אשתקד בשלבי ניסוי של מטבעות דיגיטליות. בשנת 2018 מצאה ועדה בראשות נגידת בנק ישראל דאז, קרנית פלוג, שאין צורך בשקל דיגיטלי. נראה שמאז השתנתה הדעה אלא שהבנק טרם גיבש דעה בשאלה אם מטבע כזה יחייב שינויי חקיקה. בחודש שעבר הודיע בנק ישראל כי הקים ועדת הגוי לבחינת הנושא בראשות המשנה לנגיד, במטרה למפות את התועלות האפשריות, הסוגיות השונות, והסיכונים הכרוכים בהנפקה אפשרית של שקל דיגיטלי

law.co.il מעיר שרשת Ethereum מאפשרת שימוש בחוזים חכמים (Smart Contracts) ובניית אפליקציות מבוזרות (Dapps – Decentralized Applications), לרבות אפליקציות לתחום הפיננסי המכונות Defis (Decentralized Finance) ומיועדות ליתר מתווכים כדוגמת בנקים או חברות ביטוח.