בנק ישראל נערך להנפקת שקל דיגיטלי

אולי יעניין אותך גם

בנק ישראל הודיע אתמול (שלישי) כי הוא בוחן את האפשרות להנפיק מטבע דיגיטלי, ופועל להאיץ מחקר בנושא לאור ההתפתחויות המהירות בכלכלה הדיגיטלית ושוק התשלומים. הבנק הקים ועדת היגוי ייעודית בראשות המשנה לנגיד בנק ישראל, שתפקידה למפות את התועלות האפשריות, הסוגיות השונות, והסיכונים הכרוכים בהנפקה אפשרית של שקל דיגיטלי.

"שקל דיגיטלי יכול להניב תועלות שונות למשק הישראלי, אך הנפקתו כרוכה גם בסיכונים", נכתב בהודעת הבנק המרכזי. "בנק ישראל מכין תכנית פעולה, כך שבמידה וייווצרו תנאים שיביאו לכך שהתועלות מהנפקת שקל דיגיטלי עולות על העלויות והסיכונים, בנק ישראל יהיה ערוך ומוכן להוציא תכנית זו לפועל".

שער ההמרה של השקל הדיגיטלי לשקל מזומן יהיה 1:1 והוא ישמש את המשק לצד אמצעי התשלום הקיימים. האפשרות להנפיק מטבע דיגיטלי על ידי הבנק נבחנת כבר משנת 2017. למרות שאף בנק מרכזי בעולם לא הודיע עדיין על החלטה רשמית להנפיק מטבע דיגיטלי, בנקים מרכזיים רבים הגבירו משמעותית את המחקר התיאורטי בנושא לאחרונה, ובבנק ישראל הוחלט ליישר קו.

לפי טיוטת המודל שפורסמה, בנק ישראל יספק את השקלים הדיגיטליים לספקי שירותי תשלום – הם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, חברות פינטק וגופים פרטיים אחרים. אלה יאפשרו ללקוחות מהציבור הרחב (בתי עסק ומשקי בית פרטיים) לשלם בשקל דיגיטלי באמצעותם. בין הסיבות המניעות את הבנק במחקרו: מטבע דיגיטלי כאלטרנטיבה יעילה, מתקדמת ובטוחה לתשלום בעידן הדיגיטלי; התאמת מערך התשלומים בארץ לצרכי הכלכלה הדיגיטלית העולמית ויצירת תשתית יעילה וזולה לתשלומים לחו"ל, והרצון לאפשר ביצוע תשלומים דיגיטליים תוך שמירה על פרטיות המשלמים, באופן אנונימי וללא חתימה דיגיטלית.

בנק ישראל צירף להודעתו קול קורא, המזמין את הקהילה המקצועית להגיש התייחסויות לעניין התועלות שבהנפקת מטבע דיגיטלי, טיוטת המודל שפורסמה, הסוגיות שנבחנות על ידי ועדת ההיגוי, וכל נושא רלוונטי אחר. את ההתייחסויות ניתן להעביר לכתובת הדוא"ל CBDC-Public-Consult@boi.org.il החל מ- 18.5.2021 ועד ל-31.7.2021. מקור: בנק ישראל.