אמאזון תאפשר לספריות ציבוריות לרכוש רשיונות לספרים אלקטרוניים בהוצאתה

אולי יעניין אותך גם

במסגרת הסכם שנחתם לאחרונה בין אמאזון ובין הספריה הציבורית הדיגיטלית של אמריקה (Digital Public Library of America - DPLA), התחייבה אמאזון להפוך כ-10,000 כותרים אלקטרוניים בהוצאתה לזמינים עבור ספריות ציבוריות ברחבי ארה"ב. במקביל, אושרה במרילנד הצעת חוק ראשונה מסוגה, המחייבת מוציאים לאור ומפיצים אלקטרוניים, דוגמת אמאזון, לאפשר לספריות ציבוריות במדינת מרילנד לרכוש רישיון לספרים אלקטרוניים (e-books) ולספרים מוקלטים (audiobooks) בהוצאתם.

לאחר שנים ארוכות בהן ענקית המסחר האלקטרוני מסיאטל התנגדה נחרצות להסדרים דומים, אמאזון תאפשר כעת לספריות ציבוריות לרכוש רישיון להפצת ספרים אלקטרוניים בהוצאתה. במדינת מרילנד, כאמור, אמאזון תידרש לעשות כן לפי חוק, וללא קשר להסכם. ההסכם הוא תולדה של העלייה החדה בביקוש לספרים אלקטרוניים במהלך הקורונה. לפי ההסכם, הספריות הציבוריות תוכלנה לרכוש את הרישיון באמצעות פלטפורמת המסחר DPLA Exchange, והתכנים יהיו זמינים לקוראים דרך אפליקציית SimplyE – אפליקציית קורא אלקטרוני הממומנת על ידי הספרייה הציבורית של ניו יורק.

באופן יוצא דופן, הוסכם בין הצדדים כי אמאזון לא תקבל לידיה מידע מה-DPLA אודות הקוראים. ליה הולנד, מנכ"לית שיווק ותקשורת בארגון Fight for the Future, הפועל לקידום זכויות דיגיטליות, בירכה את המהלך ואמרה כי ה-DPLA יצרה הסכם רישיון שמגן על הקוראים מפני עינה הבוחנת של אמאזון, באמצעות מניעת גישתה אל המידע שנאסף אודותם באפליקציה – וזאת בניגוד לאופן בו אמאזון 'שותה' מידע אודות משתמשיה.

אף שההסכם בין אמאזון ובין ה-DPLA מהווה צעד משמעותי עבור הספריות הציבוריות, פעילים חברתיים וספרנים ברחבי ארה"ב משמיעים ביקורת על כך שבניגוד לחקיקה המרילנדית החדשה, ההסכם אינו חולש גם על התכנים המקוריים שאמאזון מפיצה בפלטפורמת הספרים המוקלטים שלה, Audible. אמאזון סירבה להגיב על תכניות עתידיות להרחבת ההסכם. בניסיון למלא את החסר, מחוקקים במדינות נוספות, ביניהן רוד איילנד וניו יורק, עובדים כעת על הצעות חוק שיחייבו מוציאים לאור להציע לספריות ציבוריות לרכוש רישיונות הן לספרים האלקטרוניים והן לספרים המוקלטים שלהם. מקור: The Hill (מאת: רבקה קלאר)