אגודת הסטודנטים נגד האוניבסיטה הפתוחה בדרישה להפסיק את השימוש בתכנת מעקב פולשנית

אולי יעניין אותך גם

אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה הגישה לפני מספר ימים עתירה לבית המשפט המחוזי בלוד נגד הנהלת האוניברסיטה בדרישה למנוע מהאוניברסיטה לחייב את הסטודנטים להתקין במחשביהם תכנת מעקב לצורך השתתפות בבחינות. מדובר בתכנה שפותחה על ידי חברה ישראלית בשם תומקס, המקליטה ומצלמת את הפעילות בחדר בו מתקיימת הבחינה ויכולה להתריע על תנועה המעלה חשד לפגיעה בטוהר הבחינות (כגון: תזוזת עיניים או שיחה עם אדם אחר). התכנה משתלטת על המחשב בו היא מותקנת, מקבלת גישה לקבצים בו ויכולה למנוע גלישה באינטרנט וכניסה לקבצים אחרים במחשב במהלך הבחינה.

לטענת העותרים, הדרישה לחייב את הסטודנטים בהתקנת התוכנה כתנאי להשתתפות בבחינות פוגעת בפרטיותם באופן שאינו סביר או מידתי. כמו כן, מכיון שמדובר בתכנה פולשנית, סטודנטים העובדים בארגונים שונים כגון חברות הי טק או ארגונים בטחוניים מנועים מהורדת התוכנה שכן מעבידיהם אינם מתירים זאת. לטענת העותרים, ניתן לקיים את הבחינות מרחוק באמצעים חלופיים שפוגעים בצורה פחותה בפרטיותם של הסטודנטים, כגון באמצעות תכנת זום. העותרים אף ציינו כי מוסדות אקדמיים אחרים,לרבות אוניברסיטת תל אביב, חיפה, בן גוריון והטכניון, בחנו את השימוש בתכנה והחליטו שלא להשתמש בה.

מהאוניבסיטה הפתוחה נמסר בתגובה: "האוניברסיטה הפתוחה היא האוניברסיטה הגדולה בישראל. עשרות אלפי הסטודנטים לומדים בכל רחבי הארץ, וגם מהעולם, ועל כן נדרשת היערכות לוגיסטית ייחודית. משבר נגיף הקורונה הציב בפני במוסדות האקדמיים בארץ ובעולם אתגרים חדשים, ביניהם קיום בחינות מקוונת מרחוק שיאפשרו מצד אחד שמירה על טוהר הבחינות ורמה אקדמית גבוהה ומצד שני הגנה על פרטיות הסטודנטים. השגחה מקוונת היא הפתרון המקובל במוסדות אקדמיים רבים אחרים בארץ ובעולם, והיא תיעשה גם באו"פ, בחלק מהקורסים שבהם נדרשת השגחה, בהתאם לכללי הגנת הפרטיות. לצערנו אין ביכולתנו לאפשר לסטודנטים להגיע לקמפוסים להיבחן במחשבים של האוניברסיטה כפי שחלקם ביקשו נוכח הנחיות משרד הבריאות. בעניין הפנייה לביהמ"ש, נציין כי ביהמ"ש לא נעתר לעתירת הסטודנטים ולא הוציא צו מניעה במעמד צד אחד". (מקור: Ynet, מאת: תמר טרבלסי חדד).