המשטרה מפעילה כלי טכנולוגי סודי למעקב אחר גולשים ברשת

אולי יעניין אותך גם

המשטרה עוקבת אחרי הפעילות המקוונת של משתמשים ברשת. כך נחשף היום בעיתון הארץ. ממידע ומסמכים שהגיעו לידי העיתון עולה כי המשטרה דורשת מספקיות סלולר ואינטרנט להסיט את התעבורה של משתמשים מסויימים ברשת, במחשב או בטלפון, למערכת שנמצאת בשליטת המשטרה ומאפשרת לה לנטר את פעילותם.

המשטרה עושה שימוש בכלי הזה כדי לנטר את הפעילות המקוונת של אנשים ספציפיים שהיא חושדת בהם, אך גם כדי לנטר אתרים וכתובות IP מסויימים, ובמקרים כאלה היא מנטרת את הפעילות של כל מי שגולש לאותם אתרים. יתרה מכך, המערכת לא רק מאפשרת מעקב צמוד אחר כל הגולשים המבקרים באתר מסויים אלא אף מאפשרת מניפולציה של האתר ותכניו, כך שהגולשים לאתר יקבלו תכנים שלא הופיעו באתר במקור או שעוותו על ידי המשטרה.

המשטרה סירבה להגיב לשאלות "הארץ" בעניין זה, אך לא הכחישה את קיום המערכת. מדוברות המשטרה נמסר כי "משטרת ישראל פועלת על פי הסמכויות המוקנות לה בחוק ומפעילה רק אמצעים המותרים לה על פיו."

על פי חוק נתוני תקשורת, יש צורך בצו שופט כדי לקבל נתונים אך החוק מספק לרשויות גמישות רבה ואפשרות לחמוק מביקורת שיפוטית, בעיקר במצבי חירום. ואולם, גם אם פעילות המשטרה נעשית בגבולות החוק, היא מעוררת חשש בשל היקף המעקבים והעובדה שהיא נעשית ללא פיקוח שיפוטי או ציבורי.

"פעילות ניטור אינטרנט, ככל שנעשית, צריכה להתבסס על סמכות מפורשת בדין, ולהיות חשופה לביקורת ציבורית, גם אם בדיעבד", אמר ל"הארץ" יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי. גורם אחר ששוחח עם "הארץ" אמר "המשטרה לא אמורה לפעול במחשכים, והעובדה שלציבור בישראל אין מושג שלגוף הזה יש יכולות כאלו היא מאוד מטרידה". (מאת: עודד ירון)