אירופה: אמזון מואשמת בהפרת דיני התחרות

אולי יעניין אותך גם

נציבות האיחוד האירופי הודיעה כי בתום חקירה ראשונית שערכה נגד אמזון, מצאה כי החברה הפרה את דיני התחרות באיחוד. במוקד החקירה נמצאת העובדה כי אמזון משמשת גם כמפעילת פלטפורמת המסחר, אך גם כסוחרת בה במוצרים שאמזון מייצרת בעצמה.

הנציבות פתחה בחקירה ביולי 2019 בעקבות טענות כי מכוח עמדתה כמנהלת הפלטפורמה חשופה אמזון לנתונים על אודות המוצרים הנמכרים ביותר בפלטפורמה וכי השתמשה במידע זה על מנת לייצר מוצרים דומים במחירים זולים יותר. כך לפי החשד, אמזון ניצלה את כוחה לצמצום הסיכונים ולהגברת הרווחים והגבלת התחרות נגדה בכובעה כסוחרת בפלטפורמה.

חקירת הנציבות התמקדה בפעילות אמזון בצרפת ובגרמניה, שם לחברה כוח שוק משמעותי. ככל והחשדות נגד אמזון יתבררו כנכונות, הדבר עלול לעלות כדי הפרה של האמנה על תפקוד האיחוד האירופי ((the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU) ואמזון עשויה לעמוד בפני קנס כספי של עד 10% מהרווח השנתי הגלובלי של החברה.

הנציבות הודיעה גם כי פתחה בחקירה נוספת נגד החברה בעקבות חשד שאמזון תיעדפה באופן לא הוגן את עצמה וכן סוחרים שמשתמשים במחסני החברה ובשירות המשלוחים שלה בפונקציית ה-"Buy Box". אפשרות זו שאמזון מציעה למשתמשי הפרימיום שלה מציגה מוצרים מסוימים במיקום מרכזי ובולט בשירות ומאפשרת הוספה מהירה שלהם לסל הקניות. משמעות הצגת מוצר ב-Buy Box היא העלת כמות המכירות שלו באופן משמעותי וכן גישה לצרכני הפרימיום של הפלטפורמה, שנוטים לרכוש יותר מוצרים.

טענות דומות על אודות פרקטיקות מונופוליסטיות של ענקיות הטכנולוגיה, וביניהן אמאזון, גוגל (שנתבעה על-ידי משרד המשפטים האמריקאי) פייסבוק ואפל, הועלו לאחרונה גם ע"י בית המחוקקים האמריקאי. מקור: הודעת נציבות האיחוד האירופי.