אירופה: הגבלות חדשות על ייצוא טכנולוגיות מעקב למדינות המפרות זכויות אדם

אולי יעניין אותך גם

בתחילת השבוע, פרסמו הפרלמנט והמועצה האירופיים כללים חדשים שיגבילו ייצוא של מוצרי מעקב סייבר מאירופה למדינות המעורבות בדיכוי זכויות אדם. הכללים החדשים מעדכנים את הכללים הקיימים מ-2009 בדבר ייצוא מוצרים "דו-שימושיים", כלומר מוצרים בעלי יישומים אזרחיים וצבאיים. הכללים יצטרכו לעבור את אישורם של נציגי המדינות החברות ורק אז יובאו להצבעה בפרלמנט האירופי.

החידוש המרכזי בכללים שפורסמו הוא החלת מגבלות על ייצוא מוצרי מעקב סייבר. הכללים יחולו על מוצרים שמאפשרים "מעקב סמוי אחר בני אדם באמצעות פיקוח, חילוץ, איסוף או ניתוח מידע, לרבות מידע ביומטרי". הכללים כוללים גם מנגנון תיאום שיאפשר שיתוף מידע בין המדינות החברות באיחוד האירופי בקשר לייצוא של מוצרי מעקב סייבר, ויגבירו את שיתוף הפעולה בין גורמי הרישוי לרשויות המכס.

פרסום הכללים מסיים מו"מ שנמשך כארבע שנים מאז הועלתה ההצעה המקורית של הנציבות האירופית ב2016. מדינות שונות התנגדו להגבלות, ובינהן גרמניה. היו שסברו שהתנגדותה של גרמניה נבעה משיקולים מסחריים, בהיותה אחראית על למעלה מ50% מהייצוא האירופי של מוצרים דו-שימושיים. ואולם, בתחילת השנה גרמניה מונתה לנשיאות המועצה וגישתה לנושא השתנתה.

מרקטה גרגורובה, חברת הפרלמנט ונציגת מפלגת הפיראטים האירופית מסרה כי "הסוגיות המרכזיות בקשר למוצרי מעקב סייבר ושקיפות נענו, ולמרות שאני נותרת סקפטית מעט ביחס ליישום [הכללים], זו קפיצת אמונה מצד הפרלמנט האירופי, וכן פשרה מצד המדינות החברות. לפיכך, אנו נבחן את היישום בפועל, יחד עם החברה האזרחית ונהיה מוכנים לפתוח את הנושא בבמקרה וסוגיות חדשות יעלו." (מקור: EURACTIV, מאת: סמואל סטולטון).