ביקורת חריפה על טוויטר. העלתה טענות על עברה המיני של לינוי בר גפן

אולי יעניין אותך גם

תביעתה של העיתונאית לינוי בר גפן נגד טוויטר תתנהל בישראל. כך פסק לפני ימים אחדים בית משפט השלום בהרצליה. בית המשפט ביקר בחריפות את התנהלותה של הרשת החברתית שהעלתה בכתבי בי-הדין שלה טענות על עברה המיני של בר גפן והאופן שבו היא מתבטאת.

מדובר בתביעה שמתנהלת בדלתיים סגורות וראשיתה בציוץ בעל אופי מיני בוטה במיוחד שצייץ משתמש בשם BT נגד בר גפן ובן זוגה. בר גפן פנתה לטוויטר בבקשה להסיר את הציוץ בטענה שמדובר בהטרדה מינית. פניותיה לא נענו בתחילה והציוץ הוסר רק לאחר שפנתה לטוויטר באמצעות עו"ד גיא אופיר. בעקבות זאת היא הגישה תביעה נגד טוויטר, ומכיון שמדובר בחברה זרה, עורכי דינה ביקשו וקיבלו היתר המצאה מחוץ לתחום.

טוויטר הגישה בקשה לביטול ההיתר ובה העלתה טענות על עברה המיני של בר גפן והאופן שבו היא מתבטאת, בין השאר, בטוויטר, בניסיון לערער את עילת התביעה. השופט גלעד הס דחה את הבקשה וכן הטיל על טוויטר הוצאות משפט בסך 20,000 ש"ח. משמעות ההחלטה היא שהתביעה תתנהל בישראל וטוויטר מחוייבת כעת להגיש כתב הגנה.

בהחלטתו, מתח השופט ביקורת חריפה על בקשתה של טוויטר ועל הטיעונים שבחרה להעלות. "לצורך הדיון בעברה המיני של המשיבה המבקשות אף עושות שימוש בכוחן כמתפעלות רשת הטוויטר כך שהן 'שולפות' ציוצים כאלו ואחרים של המשיבה, וזאת על מנת להוכיח לשיטתן את שפתה של המשיבה או את התנהגותה המינית", אמר והוסיף כי "אין מקום בעלי ומפעילי הרשת הפופולארית טוויטר... במקום לעסוק בנושא עצמו יבחור לפרוס על פני עמודים רבים טענות בדבר עברה המיני הנטען של המשיבה, וזאת באופן בוטה, קיצוני ולטעמי משפיל." מקור: כלכליסט (מאת עומר כביר).

בר גפן עצמה התייחסה להחלטה בסדרת ציוצים בטוויטר. "ברשותכם או בלעדיה אסביר לכם, טוויטר, איך משרד ‏עוה"ד שלכם, הרצוג פוקס נאמן, הביא אותנו להישג הזה: בנסיון למנוע את הגשת התביעה בישראל החלטתם שאם אני תובעת על הטרדה מינית הרי שיש לחקור את עברי המיני. בקשתכם לבית המשפט כללה צילומים שלי מלפני שנים רבות בסמיכות לגברים בפומבי, ציטוטים של פעמים שבהם השתמשתי בשורש ז.י.ן. על הטיותיו השונות ‏ונסיון לקוות שהשופט ימתיק את העונש כי "לא צעקת ולא היית בתולה". זה הרגיז את השופט מאוד והוא כותב: "אודה ולא אבוש כי הופתעתי מהתנהגות זו של המבקשות (טוויטר). סברתי לתומי כי הימים בהם הקורבן הופך לאשם, בפרט כאשר מדובר בעבירות מין, חלפו מהעולם".