איך ארה"ב מתמודדת עם המעקב אחרי חולי קורונה? בלי השב"כ

אולי יעניין אותך גם

מערכת למעקב אחר חולי קורונה מאובחנים, המשגרת אליהם מידי יום שאלון קצר לבדיקת מצבם ומאפשרת התערבות רפואית כשנדרש; התחקות אחרי נתיבי ההדבקה באמצעות חקירה אפדימיולוגית אנושית - כך מתמודדת ארצות-הברית עם התפרצות הקורונה בתחומה. כידוע, ארה"ב היא המדינה עם מספר המתים (למעלה מ- 50,0000 נכון להיום) והחולים הגבוה בתבל, אבל היא נמנעת ממעקבי FBI או אחרים דמויי פעולת השב"כ בישראל.

במקום זאת, אירגון ללא מטרות רווח בשם MITRE העמיד לרשות המערכות הרפואיות במדינות ארצות הברית מערכת בשם Sara Alert. למערכת מוזנים פרטיהם של חולי קורונה מאומתים וחייבי בידוד. אחת ליום Sara Alert משגרת אליהם שאלון קצר בדבר הסימפטומים שלהם, בדואר אלקטרוני, סמס, בשיחת טלפון או בעמוד אינטרנט. מי שמדווח על החמרה בתסמינים, יכול שיופנה להתערבות רפואית מאסיבית יותר. מי שלא מדווח על תסמינים והוא מבודד בלבד, יקבל בתום 14 יום הודעה שהוא יכול לצאת מהבידוד. כדי לא לפגוע באמון הציבור, המערכת אף אינה מציעה לחולים ולמבודדים להתקין אפלקיציה כדי שלא לעורר חשש מיישום ממשלתי. 

איתור נתיבי ההדבקה, הנעשה בישראל באמצעות הכלי של השב"כ ומכוח הסמכת הממשלה את האירגון לסייע למשרד הבריאות, מבוצע בארה"ב באמצעות צוותים של חקירות אפדימיולוגיות. מעריכים כי 100,000 איש יידרשו לביצוע חקירות כאלה ברחבי ארה"ב. בישראל, צוות המומחים של המטה לביטחון לאומי המליץ בדוח מס' 3 שלו לתגבר את הצוותים בארץ כך שמספרם יגיע ל- 500. במקום זאת, בזמן שהמגפה רושמת דעיכה (יש לקוות שאינה זמנית), הממשלה שוקלת דווקא להרחיב את סמכויות השב"כ. 

המקור למידע על SaraAlert הוא Bloomberg Law (מאת ג'ון טוזי)