המשטרה משתמשת ברחפנים להתחקות אחר חייבים בבידוד

אולי יעניין אותך גם

משטרת ישראל משתמש ברחפנים כדי לוודא שמי שחבים בבידוד בעקבות מגע עם חולה קורונה או מפני ששבו בחו"ל, אכן נמצאים בכתובת שבה הם אמורים לשהות. 

לשם כך מקבלת המשטרה את פרטיהם של חבי הבידוד (זה המונח שבחוק) ממשרד הבריאות.  רס"ב אילן חן, מפעיל רחפן משטרתי, סיפר לדורון הרמן מחדשות 13 כי: "בדרך כלל אנחנו מתאמים לפני שאנחנו מגיעים, אנחנו לא מפתיעים את האנשים". השוטרים מבקשים מהחולה להזדהות, מקרבים למרפסת ביתו את הרחפן ומזהים אותו "כך שיש כמה שפחות סיכון לשוטר", לדברי חן.

המבצע החל ביום ראשון 12.4.2020. לדברי הידיעה, המשטרה ביקרה ביממה האחרונה ב-205 כתובות של חולים מאומתים. חמישה חולים כלל לא נמצאו בכתובות שעליהן הצהירו, וכעת נבדקות הסיבות לכך.

law.co.il מעיר שב- 29.3.2020, פרסמה הרשות להגנת הפרטיות מסמך שכותרתו "המלצות הרשות להגנת הפרטיות: היבטי פרטיות של שימוש ברחפנים" – וזאת בצפותה כי רשויות המדינה יבקשו להשתמש ברחפנים לפעולות אכיפה במרחב הציבורי. בין השאר קבעה הרשות במסמכה כי יש לצמצם ככל האפשר צילום ואיסוף מידע אישי אחר מעל מתחמי מגורים, שכן צילום של אדם ברשות היחיד הוא מעשה של פגיעה בפרטיות. בין ההמלצות -

  • לערוך תסקיר השפעה על פרטיות המנתח באופן מקיף ושיטתי את השפעת השימוש בטכנולוגיה על פרטיות נושאי המידע, מזהה את מכלול הסיכונים לפרטיות, ומציע את הדרך לצמצם אותם למינימום;
  • השימוש ברחפן-מנטר יעמוד בדרישת המידתיות אם יקיים את שלושה קריטריונים ובהם האם אפשר להשיג את המטרה באמצעי שפגיעתו בפרטיות פחותה והאם התועלת מהשגת המטרה עולה על הפגיעה בפרטיות העלולה להיגרם מן השימוש ברחפן.
  • רחפן יש להפעיל באופן מידתי, שיצמצם למינימום ההכרחי את היקף המידע האישי הנאסף, או את המשך העיבוד שלו אם נאסף, ובכלל זה יש להימנע מהקלטה ושמירה של מידע אם איננה חיונית.
  • יש לעצב את הטכנולוגיה המשמשת ברחפן לשמירה על הפרטיות.
  • יש ליידע את הציבור בדבר הפעלת הרחפנים באזור.