אירופה: יוזמות לניטור ומעקב אחר תושבים והתפשטות המגיפה

אולי יעניין אותך גם

חברות הסלולר הגדולות באיחוד האירופי, בהן וודאפון, אורנג' וטלפוניקה, ימסרו לנציבות האיחוד האירופי נתוני מיקום על מנויים סלולרים לצורך מעקב הרשויות האירופאיות אחר התפשטות הנגיף. המידע עתיד להימחק בתום המשבר. מקור: רויטרס (מאת: פו יון צ'י).

במכתב ששיגר נציב הגנת המידע של מוסדות האיחוד האירופי הדגיש הנציב כי מידע אנונימי נופל מחוץ לגדרי חקיקת הפרטיות באיחוד האירופי. מידע כזה פטור מההגבלות שחלות על מידע מזהה, אף שהוא עדיין כפוף לחובת סודיות, דרישות אבטחת מידע החלות על מערכות מידע של נציבות האיחוד האירופי ולצורך לצמצם את חשיפת המידע רק לאנשי המקצוע הנדרשים למידע. הנציב מבהיר עוד כי כדי להמיר מידע מזהה למידע אנונימי נדרשת עבודה רבה יותר מאשר הסרת נתונים מזהים בולטים כמו מספר טלפון או מספר הברזל של המכשיר (IMEI). לשם כך ביקש הנציב לקבל לידיו עותק של מודל המידע המיועד לעיבוד והדגיש את החשיבות של שקיפות ציבורית לגבי טיב האמצעים ומאפייניהם.

לצד זה, כמה מהמדינות החברות באיחוד האירופי מקדמות אמצעים משלהן למעקב אחר חולים (דיווח נוסף של רויטרס מאת אנה קופר ודגלס בוסבין). בסלובקיה, הממשלה הגישה הצעת חוק לפרלמנט שנועדה לאפשר לנטר את מיקומם של תושבים במהלך תקופה המשבר. מנגד, נסיונות חקיקה דומים בגרמניה נבלמו לעת עתה על-ידי אחת מהמפלגות בבונדסטג.

בפולין, תושבים החוזרים מחו"ל ומחויבים בבידוד ביתי מתבקשים להרשם באפליקציה ייעודית שמפעילה הממשלה. השימוש באפליקציה מתוכנן להיות בגדר חובה ומבוצע בה מעקב אחד מיקום התושב כדי לוודא שהוא שוהה בבידוד בביתו כנדרש. האפליקציה מזהה את המשתמש באמצעות זיהוי פנים, אך רשות הגנת הפרטיות הלאומית בפולין מסרה כי הממשלה לא התייעצה איתה על היבטי הפרטיות הכרוכים ביישום.