אפל תשלם עד 500 מיליון דולר בפשרה על האטה מכוונת של אייפונים ישנים

חברת אפל תשלם עד 500 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה שהושג בפרשת ההאטה המכוונת של מכשירי אייפון ישנים. הצעת הפשרה הוגשה בשבוע שעבר לאישור בית המשפט בקליפורניה. היא הושגה לאחר מו"מ שארך חודשים ארוכים ותביא לסיום עשרות תביעות ייצוגיות שהוגשו נגד אפל בשנים 2017-2018 (ואוחדו בשלב מאוחר יותר לתביעה אחת), לאחר שאפל הודתה כי עדכון למערכת ההפעלה iOS גרם להאטה מכוונת של מכשיריםמסוג אייפון 6 ואייפון 7 על כל דגמיהם.

אפל אמרה כי ההאטה המכוונת נועדה להאריך את חיי המכשירים הישנים ולמנוע כיבוי פתאומי שלהם, אך התובעים טענו כי אפל הסתירה את ההאטה המכוונת מהמשתמשים, וגרמה להם להאמין כי ההאטה נובעת מהתיישנות המכשירים. עוד טענו כי נגרם להם נזק כלכלי בכך שהחליפו את המכשירים הישנים במכשירים חדשים בעוד שיכלו להסתפק בהחלפה של הסוללה. בנוסף נטען כי אפל לא עמדה בהתחייבותה ללקוחותיה ומנעה מהם בחירה חופשית.

במסגרת ההסכם, אפל תשלם כ-25 דולר לכל בעל מכשיר מהדגמים שנפגעו. ההסכם חל רק על בעלי מכשירים בארה"ב. בנוסף, אפל תשלם כ-90 מיליון דולר לעורכי הדין שניהלו את התביעה. סכום המינימום לתשלום הינו 310 מיליון דולר והתקרה לתשלום הינה 500 מיליון דולר. הסכום הסופי לפיצוי כל בעל מכשיר ייקבע בהתאם למספר דרישות התשלום שתתקבלנה.

הסכם הפשרה הנוכחי מצטרף לצעדים אחרים שננקטו נגד אפל בגין אותה פרשה. בשנת 2018 משרד המשפטים בארה"ב הודיע על פתיחת חקירה בעניין, ובחודש שעבר הטילו הרשויות בצרפת על אפל קנס בסך 25 מיליון יורו (מקור: The Verge, מאת: עדי רוברטסון).