אפל עומדת בפני גל תביעות בשל האטה מכוונת של מכשירי אייפון ישנים

אם נדמה לכם שמכשיר ה-iPhone הישן שלכם פועל לאט יותר בכל פעם שאפל משחררת דגם חדש של המכשיר - צדקתם. לאורך השנים נשמעות תלונות משתמשים כי לאחר כל עדכון למערכת ההפעלה של המכשיר, הופכים המכשירים ה"ותיקים" לאיטיים יותר. לפני כשבוע Apple שמה קץ לשמועות והודתה שעדכוני התוכנה אכן מאטים באופן מכוון את ביצועי המעבד של מכשירים מסדרות ישנות.

לפי החברה, סוללות האייפון, מסוג ליתיום-יון, מתקשות לפעול כראוי בתנאים קשים כמו טמפרטורה נמוכה ובעת התיישנות הסוללה. התוצאה היא כיבוי פתאומי של המכשיר, על מנת להגן על הרכיבים האלקטרוניים שבו. עדכוני התוכנה שהופצו למכשירים מסדרת אייפון 7, 6, 6S ו-6E מאטים את המכשירים בכדי למנוע את האפשרות לכיבוי הפתאומי, ולדברי אפל – יופצו לדגמים נוספים בעתיד.

אפל הודתה בכך לאחר שבאתר Reddit פרסמו משתמשים כי לאחר החלפת הסוללה במכשירים שלהם המכשיר חזר לביצועים הרגילים, ולאחר שניתוח הביצועים הראה בבירור את האיטיות המדוברת. אפל הסבירה כי מטרתה היא להעניק את חווית המשתמש הטובה ביותר ללקוחותיה לאורך כל חיי המכשיר, וכי מטרת ההאטה היא להגן על המכשיר ועל אורך חייו.

אולם, חלק נכבד מקהל משתמשי האייפון לא הסתפק בהסבר שהציעה החברה, ורבים ראו בהודאה כהוכחה רשמית לטענה כי אפל מאטה את מכשיריה במכוון, כדי לכפות על המשתמשים לשדרג את מכשיריהם לדגם חדש בפרק זמן קצר יותר. אומנם אפל כבר הכחישה בעבר טענה זו, אך חוסר שקיפותה לגבי ירידת ביצועי האייפון המכוונת גררה תגובה חריפה של המשתמשים.

בעקבות הודאתה, החברה ניצבת כעת בפני מספר תובענות ייצוגיות בנושא. בין היתר, הוגשו נגד אפל שתי תובענות ייצוגיות על-ידי תובעים מקליפורניה ומאילינוי, הטוענים כי נגרמו להם נזקים כלכליים בשל ההאטה בביצועי המכשירים. התובעים אומרים כי הוציאו את כספם על מכשיר שהציפייה הלגיטימית ממנו היא כי יתפקד כראוי. לטענתם, זכאים הם לפיצויים גם בגין ירידת שווי המכשיר שבידם והצורך בהחלפתו או בהחלפת סוללתו. בנוסף, התובעים טוענים שאפל התערבה במכשיריהם ללא הסכמתם, תוך פגיעה בבחירתם החופשית (מקורות: cnet - מאת שרה טיבקן; MailOnline - מאת טים קולינס; theguardian - מאת סמואל גיבס).

הנושא הגיע כבר גם לפתחו של ביהמ"ש המחוזי בת"א, במסגרת בקשה שהוגשה שלשום לאישור תובענה ייצוגית (על סך חצי מיליארד שקלים), וזאת בטענה לחוסר שקיפות ופגיעה בחוויית המשתמש. לטענת התובעים בהליך: "אפל הפרה את חובותיה הבסיסיות ביותר ביחסים עם המשתמשים, כאשר הסתירה מהם את המידע האמור". בבקשה נכתב עוד כי "אפל ידועה כחברה 'סגורה', כך שכל המערכות שבה הן בקוד סגור, והמשתמשים תלויים לחלוטין בשיקול דעתה בכל הקשור לשימוש במכשיר ולתוכנת ההפעלה". לדברי התובעים, אפל הפרה את זכות המשתמשים לקבל ממנה מידע בנוגע להאטת המכשיר טרם ביצוע ההחלטה אם לעדכן את תוכנת המכשיר. מקור: TheMarker (מאת: רפאלה גויכמן).