בריטניה: אושרה עוד יצוגית נגד גוגל על איסוף לא מורשה של מידע ממשתמשי ספארי

אולי יעניין אותך גם

בית משפט לערעורים בבריטניה אישר לקדם תביעה יצוגית בשם כארבעה מיליון איש נגד גוגל, בטענה שענקית החיפוש עקפה את הגדרות הפרטיות בדפדפן ספארי של משתמשי אייפון כדי לעקוב אחר המשתמשים ללא ידיעתם ולהציג להם פרסומות.

התביעה הנוכחית דומה מאד ליצוגית שאושרה בשנת 2015 אולם בניגוד לתביעה מ-2015 שטענה לנזק בדמות עוגמת נפש, התביעה היצוגית הנוכחית טוענת לנזק כללי על עצם הפרת חוק הגנת המידע הבריטי הישן משנת 1998 (שהוחלף ב-2018 על-ידי ה-GDPR), בשל עיבוד מידע אישי ללא קבלת הסכמת נושא המידע. בית המשפט בערכאה הנמוכה קיבל את עמדת גוגל לפיה הנזק הנטען אינו נזק בר-פיצוי לפי החוק, אולם כעת בית המשפט לערעורים הפך את החלטת הערכאה הנמוכה וקבע שניתן לתבוע באופן יצוגי על נזק כזה.

בית המשפט מצא כי גוגל הפיקה הכנסה כספית ממכירת נתוני המעקב למפרסמים לצורך הגשת פרסומות ממוקדות. לטעם בית המשפט, היות שמכירת המידע מצד גוגל מראה שהשליטה עליו היא בעלת ערך כלכלי, מוצדקת המסקנה כי איבוד השליטה של נושא המידע במידע אודותיו שנאסף ללא הסכמתו - אף הוא בעל ערך כלכלי שניתן לתבוע עליו. בית המשפט קיבל השראה פרשנית למסקנה זו מדברי ההקדמה שבתקנות הגנת המידע האירופיות החדשות (GDPR), שם נקבע כי איבוד השליטה של אדם במידע אודותיו הוא דוגמה אפשרית לנזק.