בית המשפט הפדרלי בארה"ב: קוואלקום הפרה חוקי הגבלים עסקים

בית המשפט הפדרלי בארצות הברית קבע כי קוואלקום, היצרנית הגדולה בעולם של שבבי מודם - השבבים שאחראיים על חיבור טלפונים חכמים לרשתות אלחוטיות - הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים הפדראליים.

בית המשפט מצא כי קוואלקום השתמשה במונופול שלה בתחום שבבי המודם כדי לאלץ יצרני סלולר כמו אפל, Huawei וסמסונג להתקשר בהסכמי רישוי פטנטים לא הוגנים. זאת למרות שהפטנטים של קוואלקום נחשבים בחלקם כפטנטים שחיוניים לסטנדרטים בתעשייה (Standard-essential patents) בתחום של טלפונים חכמים ולכן מחויבים להינתן בתנאים הוגנים, סבירים ולא מפלים ("fair, reasonable, and nondiscriminatory - "FRAND). 

בית המשפט מצא כי קוואלקום השתמשה בשיטות לא הוגנות, כגון איום לעכב אספקה של שבבים, כדי לאלץ חברות להסכים לדמי רישוי מוגזמים עבור הטכנולוגיה שלה. לטענת בית המשפט, נוהלי הרישוי של קוואלקום ריסנו סחר באופן בלתי סביר ובכך הפרו את דיני ההגבלים העסקיים הפדראליים. בתוך כך, בית המשפט נעתר לבקשת נציבות הסחר הפדרלית (FTC) והוציא צו מניעה קבוע שמורה לקוואלקום, בין היתר, שלא לחייב את לקוחותיה לקבל רישיונות פטנטים על מנת לרכוש שבבים מהחברה. ההחלטה קובעת גם כי קוואלקום תהיה תחת פיקוח הכולל דיווחים שנתיים על תאימות ל- FTC במשך שבע שנים. 

פסק הדין מגיע חודש לאחר שקוואלקום ואפל הגיעו לפשרה במסגרתה יסתיימו כל ההליכים המשפטיים שניהלו שתי ענקיות הטכנולוגיה האחת כנגד השנייה ברחבי הגלובוס, רובם בטענה להפרת פטנטים. במסגרת הסכם הפשרה, אפל תשלם לפחות 4.5 מיליארד דולר לקוואלקום וכן הצדדים חתמו על רישיון פטנטים גלובלי והסדירו את אספקת השבבים מקוואלקום לאפל למספר שנים. מקור:  Wired (מאת: קלינט פינלי).