מתרחבת החקיקה העולמית נגד רשתות חברתיות

אולי יעניין אותך גם

מאוסטרליה, דרך סינגפור ועד אנגליה - מדינות פועלות לקידום חוקים חדשים שיטילו הגבלות ואיסורים על רשתות חברתיות בקשר לתכנים הקשורים בחדשות מזויפות ('פייק ניוז'), אלימות, שנאה וטרור.

באנגליה יונח השבוע על שולחן הפרלמנט נייר עמדה חדשני שיקרא להטיל חובת זהירות על פלטפורמות אינטרנט ואחריות משפטית אישית על נושאי משרה בחברות אלה במקרים של הפרת החובה. חובת הזהירות תחייב פלטפורמות אינטרנט לטפל באופן אחראי בתכנים המעודדים טרור, אלימות, בריונות, שנאה, פדופיליה וכן תכני פייק ניוז. לצד זה, ימונה רגולטור לפיקוח על ציות לחובה החדשה, שיהיה אמון על יציקת תוכן קונקרטי יותר לחובת הזהירות שתוטל, והוא ימומן מהיטל על פלטפורמות אינטרנט. מקור: הגרדיאן (מאת: הת'ר סטיוארט ואלכס הרן).

בתוך כך, חוק חדש באוסטרליה נועד למנוע מטרוריסטים לנצל רשתות החברתיות כפי שעשה ברנדון טרנט האוסטרלי בחודש שעבר בקרייסטצ'רץ' שבניו זילנד כשרצח 49 מתפללים במסגד תוך שהוא משדר את הרצח בשידור ישיר בפייסבוק. כך מדווחת חברת השידורים האוסטרלית (מאת: אריאל בוגל).

החוק יטיל קנסות ומאסרים בפועל על מי שישדר תכנים תומכי טרור ולא יסירם, ומכוון ישירות לרשתות החברתיות. גובה הקנסות עשוי להגיע עד ל-10% מסך ההכנסה השנתית של הרשת החברתית, אם אלה לא יסירו תכנים אלימים "בזריזות". תכנים אלו מוגדרים בחוק כ"תכני אלימות ושנאה", כדוגמת סרטונים שמציגים מתקפות טרור, רציחות ומעשי אונס. לפי החוק, מרגע שהחברות שמפעילות את הפלטפורמות מודעות לקיומן של תכני אלימות ושנאה, הן חייבות להסירם וכן לדווח למשטרה הפדרלית באוסטרליה תוך "זמן סביר". החוק באוסטרליה ;נתקל בתגובות נגד של תעשיית ההייטק והטכנולוגיה שטוענת כי החוק הזה יחד עם חוק ההצפנה האוסטרלי, הם "חוקי "אנטי-טכנולוגיה".

בסינגפור מתכננת הממשלה לקדם חוק שיחייב רשתות חברתיות להסיר תכני חדשות מזויפות ולפרסם תיקונים המבהירים את האמת לאשורה (דיווח בבלומברג, מאת ג'ויס קו ויולים לי). החוק גם יאפשר לממשלה להוציא צווים שיחייבו רשתות חברתיות להשעות חשבונות החשודים בהפצת פייק ניוז או החשודים כי מופעלים באופן תוכנתי על-ידי 'בוטים'. בנוסף, מתוכננות הוראות עונשין בחוק שיטילו מאסר וקנס על מי שהורשע בהפצת פייק ניוז או בהפעלת 'בוט' שעושה זאת. פייסבוק ולצידה חברות אינטרנט אחרות חוששות מהכוח שהחוק מפקיד בידי ממשלת סינגפור להחליט איזה תכנים מהווים "פייק ניוז" המחויבים בהסרה.