אירופה: אין קווים אדומים אתיים לפיתוח בינה מלאכותית

אולי יעניין אותך גם

השבוע סיימה את דיוניה קבוצת המומחים הבכירה שמינתה נציבות האיחוד האירופי, לצורך גיבוש מסמך הנחיות אתיות לפיתוח ושימוש בבינה מלאכותית. גרסתו הסופית של המסמך תתפרסם בעוד מספר ימים (8.4). בסקירה שניתנה השבוע לפרלמנט האירופי הובהר כי בעקבות לחץ מצד נציגי התעשייה, לא שולבו במסמך קווים אדומים אתיים לפיתוח ושימוש בבינה מלאכותית.

קבוצת המומחים נבחרה על ידי הנציבות בבחירות פתוחות וכוללת 52 מומחים לבינה מלאכותית מהאקדמיה, ארגונים חברתיים ומהתעשיה. הקבוצה פועלת לסייע לנציבות להתוות חקיקה ולהתוות את מדיניות היבשת לגיבוש אסטרטגיית פיתוח ושימוש בבינה מלאכותית. מסמך ההנחיות יעסוק בעקרונות הערכיים והאתיים הנדרשים להבטחת יישום טכנולוגיית בינה מלאכותית ראויה לאמון, ומפרט בין היתר את הפעולות הנדרשות להשגת מטרה זו. 

"לאחר עבודה של חודשים רבים, הגדרנו קווים אדומים שלעולם לא נסכים לחצות באירופה. החדשות הרעות לצערי, שנציגי התעשייה התנגדו לכלול במסמך את המושגים 'קו אדום' ו- 'לא פתוח למשא ומתן' ", כך בסקירה לפרלמנט שנתן נציג הקבוצה פרופסור תומס מצינגר. החדשות הטובות לטענתו היא שמסמך ההנחיות האתיות האירופי הוא עדיין טוב יותר ממה שקיים בארה"ב ובסין, וישמש תשתית מצויינת להמשך דיון. נדרש להפנות 12.5% מהתקציב לתחום בינה מלאכותית של האיחוד (כ-20 מיליארד יורו לשנה), לצורך הקמת מרכז מחקר אירופאי לאתיקה שיעסוק במחקר אקדמי ובהכשרת הדור הצעיר - כך לדברי מצינגר.