הפרלמנט האירופי אישר רפורמה שנויה במחלוקת בזכויות יוצרים

אולי יעניין אותך גם

סוף האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו או עידן חדש לאמנים ובעלי זכויות? תלוי את מי שואלים... במה שנראה כנצחון מכריע למו"לים של עתונות וחברות בידור, הפרלמנט האירופאי אישר דירקטיבה חדשה בנושא זכויות יוצרים, הכוללת בתוכה שני סעיפים ששנויים במחלוקת חריפה - סעיף 11 ("מס הקישוריות") וסעיף 13 ("החובה לפלטר תוכן").

גם המועצה האירופית, ה-EU Council, צריכה לאשרר את הדירקטיבה כדי שתיכנס לתוקף ונדרשת התדיינות משולשת בין הפרלמנט, המועצה והגוף הממשלי של האיחוד האירופי, הנציבות (EU Comission) כדי לגבש הסכמות ונוסח סופיים. אלה צפויים לא לפני ינואר 2019. דירקטיבה היא הוראה המחייבת כל אחת מהמדינות החברות באיחוד האירופי להתאים את דיניהן הלאומיים לנורמות שבהוראה (בניגוד לתקנה שהיא חוק החל במישרין בכל המדינות החברות, כמו ה-GDPR לדוגמה).

438 חברי פרלמנט הצביעו בעד ההצעה, ו- 226 נגדה. ביולי השנה דחה הפרלמנט את הדירקטיבה בגלל שני הסעיפים שבמחלוקת. כעת הוא העביר אותם בתיקונים. בכל הזהירות - מפני שלעת הזו אנו נסמכים על דיווחים עתיונאיים בלבד ואין עוד בנמצא טקסט פורמלי המשקף את תוצאות ההצבעה - הסעיפים קובעים כך:

סעיף 11 מקנה לבעלי זכויות בפרסומים עתונאיים זכות לקבל תמורה בעת קישור לפרסומים האלה. לא לחינם הוא כונה Link Tax. במקור כוונה ההצעה נגד שירותים כדוגמת Google News. לאחר שהובע חשש שהנוסח ימנע קישור בלא תשלום גם מבלוגרים ואתרים קטנים (law.co.il אוהב לחשוב שהוא ענק, אבל הי - לצרכי מס הקישוריות אנחנו קטנטנים!), הוכנסו כנראה לנוסח הוראות שמרככות את התחולה על שירותים כאלה. 

סעיף 13 לדירקטיבה מחייב יישום אמצעים לזיהוי וסינון תוכן מוגן בזכויות יוצרים. כאן החשש היה משולש - האחד, שיישום אמצעים כאלה מחייב השקעות-עתק שהן בהשג ידם של הגוגלים והפייסבוקים של העולם, אבל לא של מתחרים קטנים שזה עתה קמו ולפיכך הסעיף יטרפד תחרות; השני, שהוא ימנע ממשתמשים ברשתות חברתיות להעלות תוכן, גם לצרכים כגון ממים, ובכך יפגע בין השאר בחופש הביטוי והשלישי, שתיפגע פרטיותם של משתמשים כאשר תכנים שהם מעלים לרשת ייסרקו מלכתחילה.

חבר פרלמנט גרמני, Axel Voss, שקידם במרץ את ההצעה, הבטיח לאחר אישורה שהתיקונים בה מוציאים מתחולתה פלטפורמות קטנות וזעירות. נו שויין, אלוהים נמצא במילים ואלה, כאמור, עדיין לא התפרסמו. 

במבט על, כל התיקונים מעוררים חשש שהם יאפשרו רק לשחקנים גדולים לפעול בזירת הרשת, ושחקנים קטנים ייאלצו להישאר קטנים כדי לפעול בלי מגבלות.

דיעות עובדתיות על ההצבעה, מי יותר ומי פחות - CNBC (מאת ריאן בראון) ו- The Verge (מאת ג'יימס וינסנט). ביקורת חריפה על תוצאותיה מפרסמת קרן החזית האלקטרונית (ה-EFF) בארצות הברית - Today, Europe Lost The Internet. Now, We Fight Back.