בית המשפט לערעורים הפך תביעה נגד סי.בי.אס על שימוש בהקלטות מלפני 1972

אולי יעניין אותך גם

בית משפט פדרלי לערעורים בארה"ב (9th Circuit) הפך את החלטתה של ערכאה נמוכה יותר (בית המשפט הפדרלי המחוזי בלוס-אנג'לס), שקבעה בשנת 2016 כי CBS לא הפרה זכויות יוצרים כאשר שידרה ברדיו הקלטות מוסיקליות שנוצרו לפני 1972. החלטת הערכאה דלמטה התבססה על כך שההקלטות בהן השתמשה CBS עברו הליך רימאסטרינג דיגיטלי, שהוא יצירתי במידה מספקת כדי שהקלטות אלה ייחשבו כיצירות נגזרות, המוסדרות לפי החוק הפדראלי ולא על-ידי חוקי מדינת קליפורניה.

התובעות, חברת ABC Entertainment וחברות נוספות, הן בעלות זכויות היוצרים בהקלטות ראשיות (מאסטרים) של אמנים כגון Al Green, ה- Everly Brothers ואח'. ההקלטות נוצרו לפני חודש פברואר 1972. חוק זכויות היוצרים הפדרלי בארצות-הברית מגן רק על רשומות קול שנוצרו לאחר 15 בפברואר 1972. הזכויות בהקלטות קודם לתאריך זה הוסדרו בדינים מדינתיים בארה"ב, המשתנים ממדינה למדינה. 

בתביעתם, שהוגשה כתביעה ייצוגית, טענו החברות בעלות הזכויות כי CBS הפרה את זכויותיהם לביצוע פומבי של ההקלטות הנ"ל, לפי דיני מדינת קליפורניה. לפי חוק זכות היוצרים הפדראלי, גופים המבצעים שידור רדיו טריסטריאלי אינם נדרשים לשלם על שימוש בהקלטות שנוצרו לאחר 1972. בית המשפט דלמטה קיבל את טענותיה של CBS לפיהן ההקלטות בהן נעשה שימוש הן אמנם הקלטות שנוצרו לפני 1972, אך כי הליך הרימסטרינג שעברו הוא יצירתי במידה מספקת כדי לקבוע כי ההקלטות בהן נעשה שימוש הן יצירות נגזרות, המוסדרות לפי החוק הפדרלי ולא לפי החוק המדינתי של קליפורניה.

כאמור, בית המשפט לערעורים הפך את ההחלטה וקבע כי עותק של רשומת קול אנלוגית, שעבר רימאסטרינג דיגיטלי, לרוב לא יכלול את המקוריות הנדרשת כדי לזכות בהגנה עצמאית ונפרדת של זכויות יוצרים. ההחלטה מהווה ניצחון לבעלי זכויות יוצרים בהקלטות שנוצרו לפני 1972. בית המשפט החזיר את ההחלטה אל הערכאה דלמטה, על-מנת שתדון לגופן בטענות בעלי הזכויות.

מקור: רויטרס (מאת ג'ונתן סטמפל). לעיון בהחלטת ביהמ"ש לערעורים: ABS Entertainment Inc et al v CBS Corp et al, 9th U.S. Circuit Court of Appeals, No. 16-55917.