ארה"ב: פלטפורמה לניטור תוכן טלוויזיוני לא חוסה תחת שימוש הוגן

אולי יעניין אותך גם

השירות הדיגיטלי האמריקאי TVEyes המנטר את תכני השידור של תחנות רדיו וטלוויזיה ומאפשר למשתמשיו לחפש במאגר המידע שלו בהתאם למילות חיפוש שבחרו ולצפות בתכנים שאותרו, מפר את זכויות היוצרים של גופי השידור ואינו חוסה תחת "שימוש הוגן" - כך פסק בית משפט פדרלי לערעורים בניו-יורק בתביעה שהגישה חברת שידורי החדשות של פוקס נגד השירות. בכך הפך בית המשפט לערעורים את החלטתה של הערכאה הדיונית משנת 2014.

השירות המדובר משמש גופים רבים וביניהם גופי תקשורת, גופי ממשל, מכוני מחקר ועוד. פוקס טענה כי השירות פוגע ברייטינג שלה ובעסקיה, בין היתר משום שהוא מתחרה בשירות קטעי הוידאו המורשים שהיא מפעילה. הערכאה הדיונית קבעה בשעתו כי השימוש שעושה TVEyes בסרטונים שהיא מציגה הוא שימוש טרנספורמטיבי, מכיוון שהיא מוסיפה משהו חדש משלה ולא רק "אורזת מחדש" ומציגה את היצירות המוגנות. 

מנגד, בית המשפט לערעורים קבע כעת כי למרות שהשימוש של החברה הוא טרנספורמטיבי בחלקו, טענת שימוש הוגן נשללת מהשירות מאחר והוא מנגיש למשתמשים כמעט את כל תכני הטלוויזיה של פוקס במלואם ובכך מונע מפוקס להפיק רווח כלכלי מקניינה הרוחני. 

בית המשפט ערך אבחנה בין פונקציית החיפוש של השירות לבין פונקציית הצפייה שלו. פוקס לא ערערה על קביעת הערכאה הדיונית שלפיה פונקצית החיפוש מהווה "שימוש הוגן". לכך הסכים גם בית המשפט לערעורים, שציין כי פונקצית החיפוש דומה למדי לפונקציית החיפוש במאגר הספרים של גוגל - שנמצא כחוסה תחת שימוש הוגן על-ידי אותה ערכאת ערעורים. בית המשפט קבע כי לעומת פונקצית החיפוש, פונקציית הצפיה לא חוסה תחת שימוש הוגן ובשל שילובה במערך השירותים הכולל של TVEyes, היא הופכת את כלל השירותים למקשה אחת שלא חוסה תחת שימוש הוגן.