הכנסת אישרה את חוק חסימת אתרים המשמשים לביצוע עבירות

אולי יעניין אותך גם

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה שניה ושלישית את חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, התשע"ז-2017. הצעת החוק אושרה בתמיכתם של 63 חברי כנסת לעומת 10 מתנגדים. ההסתייגויות שהוגשו לחוק - נדחו. לעיון בנוסח החוק כפי שפורסם ברשומות ביום 26.7.2017, לחץ כאן.

law.co.il מזכיר כי החוק גובש לאחר שבחודש מרץ 2013 קבע בית המשפט העליון כי למפקדי מחוזות במשטרת ישראל לא נתונה הסמכות להורות לספקיות הגישה לאינטרנט לחסום את הגישה לאתרי הימורים. בכך, דחה בית המשפט העליון את ערעור המדינה על החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים בת"א וקיבל את עמדת איגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר) כי אין למשטרה סמכות להורות כך.

החוק קובע הסדר המחייב ספקי גישה לאינטרנט לחסום גישה לאתרי אינטרנט שבהם מתבצעות עבירות המפורטות בחוק, או להורות לשירות איתור אינטרנטי (מנועי חיפוש) להוריד את תוצאות החיפוש של אותם אתרים ("צו הגבלת איתור"). כמו כן, החוק מאפשר במצבים מסוימים אף לתת צו המורה על הסרת האתר משרת אינטרנט (כאשר השרת נמצא בישראל, או שהוא בשליטת אדם הנמצא בישראל, או בשליטת תאגיד הרשום בישראל).

החוק קובע כי תחסם הגישה לאתרי אינטרנט שמתבצעות בהם עבירות מסוימות: ארגון הימורים בלתי חוקיים; פרסום תכנים פדופיליים; פרסום מודעות זנות; מכירת סמים מסוכנים; אתרי אינטרנט של ארגוני טרור ועוד.

צו חסימה (המכונה בחוק "צו הגבלת גישה"), יינתן על-ידי שופט מחוזי לבקשת תובע מפרקליטות המדינה שהוסמך לכך, אם ביהמ"ש שוכנע, בין היתר, כי הגבלת הגישה לאתר חיונית למניעת המשך ביצוע העבירה באמצעות פעילות האתר.

בעת מתן צווי הגבלה או הסרה על ביהמ"ש לשקול את מידת הפגיעה בציבור בישראל כתוצאה מהמשך פעילות האתר והזיקה של האתר לישראל; מידת הפגיעה בגישה של הציבור למידע באמצעות האינטרנט והסיכון לפגיעה בתוכן אחר שאינו קשור לביצוע העבירה; מידת הפגיעה בספקי הגישה לאינטרנט ומידת הפגיעה בפרטיות של משתמשי אינטרנט. מקור: הכנסת. לעיון בנוסח החוק לקריאה שנייה ושלישית.

הצעת חוק הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות (תיקון מס' 2), התשע"ד-2014, נידונה בכנסת ה-19 בקריאה ראשונה (10.2.2014) והועברה לוועדת חוקה, חוק ומשפט. בחודש נובמבר 2014 החליטה הכנסת לאשר את החלטת הוועדה לפצל את הצעת החוק להצעות חוק נפרדות, כך שחלקה הראשון של ההצעה יכלול את נושא הגבלת הגישה לאתרי אינטרנט המשמשים לביצוע עבירות והחלק השני יכלול את יתר הוראות ההצעה.