צו נגד גוגל להסרת קישורים לתוכן פוגעני בתוצאות החיפוש

אולי יעניין אותך גם

בית משפט השלום בתל-אביב הורה לגוגל להסיר מתוצאות מנועי החיפוש שלה לינקים המובילים לפרסומים פוגעניים כלפי עובדים סוציאליים במערכת הרווחה בעיר ת"א.

לפני כשנה הגישו עיריית ת"א, ושמונה עובדים סוציאליים מהעיר, תביעה נגד פייסבוק, גוגל ושני בלוגרים (לורי שם טוב ומרדכי לייבל) וביקשו מבית המשפט להוציא צו מניעה שיורה לבלוגרים לחדול מפרסום לשון הרע, הטרדה מינית ופגיעה בפרטיות כלפיהם. בנוסף, ביקשו התובעים מבית המשפט להורות לפייסבוק וגוגל להסיר מהפלטפורמות שלהן "את כל אתרי האינטרנט ופרופילי הפייסבוק המכפישים את שמם" של העובדים הסוציאליים. בתביעה נטען כי פרסומי הבלוגרים ברשת כוללים קללות, ביטויים מיניים והשמצות נגד העובדים סוציאליים ומשפחותיהם. 

כעשרה חודשים לאחר הגשת התביעה, הגישו התובעים בקשה לסעד זמני, המורה לגוגל להסיר מתוצאות מנועי החיפוש שלה את הקישורים המובילים לתכנים הפוגעניים המתפרסמים באתרי הבלוגרים לעיל. בבקשתם, ציינו התובעים כי הבלוגרים נעצרו על-ידי המשטרה, כי הם מצויים במעצר תקופה ממושכת, ואף הוגש נגדם כתב אישום בגין אותם פרסומים ממש. התובעים הדגישו כי למרות זאת החליטה גוגל שלא להסיר את כל הפרסומים המכפישים (חלק מהם הוסרו באמצעות מנגנון הדיווח של גוגל), והמליצה כי המחלוקת תיושב מול מפעילי האתרים. גוגל מאידך, העלתה שלל טענות נגד, לרבות טיעונים דיוניים, טיעונים בדבר שליטתה ואחריותה ביחס לפרסומים הפוגעניים ועוד. 

השופטת אושרי פרוסט-פרנקל קבעה כי יש לקבל את הבקשה. היא ציינה כי מדובר בפרסומים מכפישים ברף הגבוה ביותר, שהבלוגרים מכחישים שהם אחראים להם. פרסומים אלה מופיעים במנוע החיפוש של גוגל כאשר מקלידים את שמות העובדים הסוצאיליים. השופטת ציינה כי אכן מדובר בסעד זמני שהוא חופף לסעד העיקרי שנתבקש בתביעה, אך הדגישה כי ניתן יהיה להשיב את הפרסומים ככל ותידחה התביעה וכך לא ייגרם כל נזק לגוגל. השופטת פרוסט-פרנקל קבעה כי הנזק הנגרם בשלב זה למבקשים הוא גבוה לאין שיעור מהנזק שיכול להיגרם לגוגל וכי אינטרס התובעים גובר, שכן גוגל תוכל להשיב את הפרסומים ככל שתזכה בתביעה [ת"א 18796-07-16 בר און נ' שם טוב].