משרד המשפטים מגביר את הפיקוח על שימוש במידע אישי מפולח בפרסום מקוון

אולי יעניין אותך גם

הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים (רמו"ט) בוחנת את תכניותיהם של גופים גדולים להשתמש במידע שנאסף על משתמשי אינטרנט לצורך יצירת פרופילים ממוקדים ושיתוף הרגלי צריכה עם תאגידים נוספים. כך מדווח גלובס, בעקבות כתבה מאת ענת ביין לייבוביץ שפרסמה על תכניות אלה.

רמו"ט שלחה השבוע מכתבים למפרסמים הגדולים בדרישת לעדכן את מאגרי מידע מכוח חוק הגנת הפרטיות. לדברי הפניה, "מאגריכם אינם מאושרים למטרת העברת מידע לצדדים שלישיים, גם אם הם חלק מהקבוצה לצורך דיוור ישיר. המטרות שפורטו בכתבה הן פנייה לקהל מוכר המזוהה אישית ושיתוף מידע הנוגע להרגלי צריכה והתנהגות עם תאגידים נוספים, לצורך יצירת פרופילים מדויקים יותר ללקוחות. הקהל שאליו מיועדת הפנייה האישית כולל לקוחות פעילים, חברי מועדון, רשומות ברשימות הדיוור".

law.co.il מעיר שנראה כי הפניה נסמכת על הוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 האוסרות להשתמש במאגר מידע שלא לאחת ממטרותיו שנרשמו, ובפרט אוסרות שימוש במאגר לשירותי דיוור ישיר (העברת מידע אישי מאופיין לצדדים שלישיים), אלא אם כן נרשם המאגר ככזה.

אצל כל חברה שנמצאת בקשר ישיר עם צרכנים נאסף מידע חשוב אודותם, חלקו במקוון וחלקו בעולם הפיזי, מדווחת הידיעה בגלובס. השימוש במידע עשוי להשביח משמעותית את הפנייה השיווקית לצרכן, ומאפשרת לחברות לזהות ולהכיר אותו טוב יותר.

לדברי הדיווח, שלוש חברות מתכוונות להתחיל לפעול בתחום –

  • IDX תשמש כזירת מסחר במידע ויקחו בה חלק אתרים כ-Ynet ומאקו;
  • קבוצת זאפ פיתחה מערכת הנסמכת על מידע שנאסף מ- 22 אתרי האינטרנט של הקבוצה;
  • קבוצת וואלה-בזק מקימה חברה שאמורה להשתמש במידע על צרכנים הנאסף במערכות חברות הקבוצה - בזק, בזק בינלאומי ו-yes.

באירופה, יצירה ושימוש בפרופיל נתונים אישיים על משתמשים לצורכי פרסום כפופה לרגולציה המחייבת קבלת הסכמה מדעת ומראש של מי שהנתונים הם אודותיו. לפני כשנתיים רגולטור הפרטיות של איטליה הגיע בנושא זה להסדר פשרה עם גוגל שחייב את גוגל, בין היתר, בקבלת הסכמה מדעת מראש ובמתן אפשרות סירוב ליצירת פרופיל. בשנה שעברה הוציא הרגולטור הצרפתי צו נגד פייסבוק בין היתר בעניין זה.