מתי הצבת לינק לתוכן מוגן מהווה הפרת זכויות יוצרים?

אולי יעניין אותך גם

הצבת קישור לתוכן מפר זכויות יוצרים המאוחסן באתר אחר מהווה בעצמה הפרת זכויות יוצרים אם האתר שבו הוצב הקישור התרשל בבירור מעמדו של התוכן המפר - כך פסק אתמול בית המשפט האירופי (Court of Justice of the European Union).

פסק הדין ניתן בתביעה של פלייבוי נגד אתר חדשות הולנדי. הסכסוך החל כשאתר החדשות פרסם פעם אחר פעם לינקים לתמונות פלייבוי של מגישה בטלוויזיה המקומית. הלינקים הובילו לאתרים אחרים בהם התמונות הופיעו ללא הסכמת פלייבוי ויתר בעלי הזכויות בתמונות. האתר המשיך בהצבת הקישורים חרף דרישות בעלי הזכויות לחדול מכך ולהסיר את הקישורים. בית המשפט האירופי נדרש לשאלה האם הצבת הקישורים לעמודי האתרים בהם מופיעות התמונות היא מסוג הפעולות המפרות זכויות יוצרים אם נעשות ללא הסכמת בעל הזכויות בתמונות.

בית המשפט האירופי קבע כי התשובה תלויה בשאלה האם האתר שמציב את הקישור פועל למטרת רווח. אם האתר לא פועל למטרת רווח, הוא יהנה מחזקה (הנחת עבודה) שלפיה הוא לא ידע על אופיו המפר של התוכן שאליו הוא קישר ושלא היה עליו לדעת על כך. במקרה כזה, הנטל הוא על התובע להוכיח שמפעיל האתר ידע כי הלינק מוביל לתוכן מפר, או שהיה עליו לדעת זאת. כך יהיה למשל מרגע שבעל הזכויות הודיע למפעיל האתר כי הלינקים שהציב מובילים לתוכן מפר שבבעלותו. כך גם יהיה אם הלינק מאפשר לגולשים לעקוף מנגנון טכנולוגי המיועד להגן על היצירה מפני גישה לא מורשית.

בית המשפט קבע מנגד שאם האתר בו מוצבים הלינקים פועל למטרת רווח, מפעיל האתר כפוף להנחה המחמירה כי היה עליו לדעת על האופי המפר של התוכן שאליו מקשרים הלינקים. במקרה כזה, הנטל יהיה על מפעיל האתר להוכיח כי לא ידע ולא היה עליו לדעת על כך. אם לא יצליח להוכיח זאת, מפעיל האתר ייחשב כמי שבהצבת הלינקים הפר זכויות יוצרים. מקור: TechCrunch (מאת: נטשה לומס).

law.co.il מעיר כי לפני כשנתיים וחצי פסק אותו בית משפט אירופי כי עצם הצבת קישור לתוכן המתפרסם בגלוי באתר אחר באינטרנט לא מהווה הפרת זכויות יוצרים. אמנם, בשני פסקי הדין התוכן המוגן מתפרסם בגלוי באינטרנט אולם האבחנה ביניהם נעוצה בשאלה האם התוכן פורסם כדין וברשות בעלי הזכויות. הצבת קישור לתוכן שפורסם באתר אחר ברשות בעל הזכויות לא מהווה הפרת זכויות יוצרים; הצבת קישור לתוכן שפורסם באתר אחר ללא אישור בעל הזכויות עלולה להחשב הפרת זכויות יוצרים.