ארצות-הברית: הגבלות על ניטור מודיעיני של מידע אישי

אולי יעניין אותך גם

הממשל האמריקאי יכניס בלמים ואיזונים נוספים לתוכניות הניטור והמעקב המודיעיני שרשויות הביון והביטחון האמריקאיות מפעילות, ובהמשך השנה אולי אף יבטל כליל את חלקן. פרויקטי הניטור, שנחשפו על-ידי אדוארד סנואדן לפני כשנתיים, הצביעו על איסוף סיטונאי של מידע אישי על אזרחים אמריקאים ולא-אמריקאים, באמצעות ניטור קבוע של תעבורת אינטרנט וטלפוניה וקישוריות ישירה בין מערכות המחשב של חברות שירותי האינטרנט הגדולות לבין מערכות הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי (NSA). פרויקטי הניטור מתבצעים בחסות בית המשפט הפדרלי המיוחד למעקב מודיעין זר ובחסות צווי חיפוש מינהליים שפקידים בכירים בבולשת הפדרלית מוסמכים להנפיק, ללא צורך באישור בית משפט. חשיפת אמצעי המעקב עוררה סערה ציבורית וגרמה למתחים פוליטיים-מדיניים בין ארצות-הברית לבין אירופה.

בין השינויים עליהם הוכרז:
  • איסור הפרסום על קיומו של צו חיפוש מינהלי שהבולשת הפדרלית מנפיקה יפקע בתוך שלוש שנים מהוצאת הצו (או מוקדם יותר - אם החקירה שלשמה המידע נועד הושלמה).
  • אחזור מידע על שיחות טלפון ותכתובת דואר אלקטרוני של אמריקאים מתוך מאגר המידע שנגיש לסוכנויות הביון, יחייב את הסוכנויות להצהיר כי סביר שהשאילתה תניב מידע מודיעיני זר;
  • שמירת מידע אישי שנאסף על אזרחים זרים (שאינם אמריקאים) תוגבל לחמש שנים, אלא אם ראש המודיעין הלאומי בארצות-הברית קבע ששמירת המידע לזמן ממושך יותר נחוצה מטעמים של ביטחון לאומי.
ב-1 ביוני השנה צפויה לפקוע הוראת השעה בחקיקה שעל בסיסה מפעילה ה-NSA כמה מהפרויקטים לאיסוף סיטונאי של מידע ברשת. היועץ המשפטי במשרד ראש המודיעין האמריקאי הביע תקווה שהממשל יצליח להשלים חקיקה שתסדיר באופן מפורש את ביטול פרויקטי המעקב הסיטונאים של ה-NSA, עוד קודם לכן. מקור: הוושינגטון פוסט (מאת: אלן נקשימה).