הולנד: מכירה חוזרת של ספרים דיגיטליים תעמוד למבחן

אולי יעניין אותך גם

מערכת המשפט ההולנדית תידרש ככל הנראה בזמן הקרוב לעסוק בשאלה המשפטית המעניינת של הזכות למכירה חוזרת (יד-שנייה) של ספרים דיגיטליים. בשבוע שעבר, עלה לאוויר שירות מקוון חדש בשם Tom Kabinet, המאפשרת מכירה חוזרת של ספרים דיגיטליים. איגוד המו"לים בהולנד (NUV) כבר הודיע כי הוא רואה בשירות ככזה התומך בפיראטיות וקצב לשירות אולטימטום להפסיק את פעילותו עד לסוף השבוע האחרון. השירות הודיע מפורשות כי אין בכוונתו לעשות כן.

מפעילי השירות מסתמכים על פסיקה של בית המשפט האירופי (ה- ECJ) משנת 2012, שאימצה את העיקרון הידוע כ"דוקטרינת המכירה הראשונה", שעל-פיו ניתן לקיים מסחר "יד שנייה" בתוכנות. פסיקה זו עסקה בסכסוך בין ענקית התוכנה אורקל לבין חברה העוסקת במסחר "יד שנייה" בתוכנות (UsedSoft). פסק הדין למעשה אסר על יצרני תוכנה לכלול ברשיונותיהם סעיפים המגבילים מכירה חוזרת של התוכנה. ביהמ"ש קבע כי בהענקת רישיון לעותק של תוכנה, היצרן ממצה את זכותו לשלוט בלעדית על המשך ההפצה של אותו עותק. בית המשפט גם דחה את בקשתה של אורקל שלא להחיל את זכות המכירה החוזרת על תוכנות שנרכשו בהורדה ברשת.  

נציג איגוד המו"לים כבר הודיע כי הצעד הבא במחלוקת זו יהיה נקיטה בהליכים משפטיים נגד השירות החדש. לדבריו, השירות מאפשר למשתמשי אינטרנט להוריד ספרים באופן פיראטי ולאחר מכן למכור אותם כנגד רווח כספי. מנגד, השירות ציין כי בכוונתו להילחם בפיראטיות וכי מוטב כי המו"לים ישתפו עמו פעולה בעניין זה. השירות מוסיף סימון דיגיטלי לכל ספר דיגיטלי שנמכר דרך מערכותיו, כך שלא ניתן יהיה למכור ספר דיגיטלי אחד מספר פעמים. מאידך, לשירות אין כל דרך לוודא כי המוכר לא השאיר עותק מהספר שמכר על מכשיר הקצה שברשותו. נמתין להתפתחויות. מקור: GIGAOM (מאת דיוויד מאייר).