למי שייך שם המתחם facebook.co.il?

אולי יעניין אותך גם

ה- IL-DRP הוא שירות יישוב סכסוכים חלופי שמפעיל איגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר), הגוף האמון על רישום שמות מתחם תחת סיומת המדינה של ישראל (il.). השירות מיועד ליתן מענה מהיר למחלוקות שעניינן בהקצאת שמות מתחם תחת סיומת זו. לאחרונה ניתנה החלטה בעתירה שהגישה Facebook, Inc, מפעילת הרשת החברתית הידועה, נגד רישומו של שם המתחם facebook.co.il על-ידי המשיב בעתירה - גל אראל. את העותרת אין צורך להציג, היא מספקת שירותי רשת חברתית מקוונים החל משנת 2004, תחילה כרשת אוניברסיטאית פנימית והחל מחודש ספטמבר 2006 - לציבור הרחב בכללותו. בהתאם למסמכי העתירה, נכון לשנת 2011 סיפקה פייסבוק את שירותיה ביותר מ-70 שפות וליותר מ-800 מיליון משתמשים ברחבי העולם.

המחזיק בשם המתחם נכון למועד הגשת העתירה, גל אראל, רשם את שם המתחם בחודש אוקטובר 2006. הוא לא הגיש תגובה לטענותיה של פייסבוק וההליך התנהל במעמד צד אחד. בין היתר ציינה פייסבוק כי עורכי דינה פנו לאראל במטרה להגיע עמו להסכמה על העברת שם המתחם. אראל, לפי הנטען, דרש $10,000 עבור העברת שם המתחם. פייסבוק דחתה את ההצעה והציעה לאראל $3,000. אראל דרש מנגד $8,000. פייסבוק סירבה לשלם את הסכום והגישה את העתירה לעיל.

הפאנליסטית שדנה בעתירה, עו"ד ליהי פלדמן, החליטה לקבל את העתירה ולהורות על העברת שם המתחם לעותרת. פלדמן קבעה כי שם המתחם זהה הן לסימני מסחר רשומים והן לשם החברה הרשום של העותרת (Facebook, Inc). בין היתר הודגש כי העותרת מחזיקה למעלה מ-100 שמות מתחם הכוללים את המונח "facebook" וכן כי רשמה סימני מסחר רבים ברחבי העולם עבור מונח זה. העותרת קבעה כי העותרת ביססה את זכויותיה ביחס לשם המתחם נשוא העתירה (כך למשל, "facebook" הוא סימן מסחר מוכר היטב בישראל ובעולם והוא מזוהה מאוד עם שירותי הרשת החברתית של העותרת) ומנגד כי לאראל אין כל זכויות בשם. כן נקבע כי אראל, בעת שרשם את שם המתחם, ידע או היה עליו לדעת אודות העותרת ושימושה במונח "facebook". הפאנליסטית ציינה כי האתר שפעל תחת שם המתחם הפנה לארבעה ארגוני צדקה שונים, שאף אחד מהם אינו בעל זיקה למונח "facebook", מונח כי נקבע כי אינו גנרי או מילה מילונית ולכן על-פניו אין כל קשר בין אראל לבין שם המתחם. בנוסף, קבעה פלדמן כי אראל פעל בחוסר תום-לב, הן ברישום שם המתחם והן בשימוש בו (בין היתר לאור דרישותיו הכספיות לצורך העברת שם המתחם). להחלטה המלאה (באנגלית).