ענת קם לא תוגדר 'בוגדת' במחשבי שירות בתי הסוהר

בית המשפט המחוזי לעניינים מנהליים במחוז מרכז קיבל את עתירתה של ענת קם, המרצה עונש מאסר בגין עבירות ריגול, ביחס להגדרת העבירות שבהן הורשעה במחשבי השב"ס. קם הורשעה בגניבת אלפי מסמכים מלשכת אלוף פיקוד מרכז ומסירתם לעיתונאי אורי בלאו מ'הארץ'.

לקם התברר כי מחשבי השב"ס מגדירים אותה כמי שהורשעה בעבירות ריגול ובגידה, למרות שהורשעה בעבירות ריגול בלבד. קם ביקשה כי ההגדרה תתוקן, אך מהשב"ס נמסר לה כי מדובר בהגדרה קבועה במחשבי השב"ס, שאינה ניתנת לשינוי. בעתירתה, ביקשה קם להסיר את הגדרת הבגידה מהמחשבים, בטענה כי הדבר גורם לה לעוגמת נפש רבה. מנגד, טען השב"ס כי לצורך הרישום הממוחשב אוחדו העבירות המופיעות בחוק תחת הפרק "בגידה וריגול" וכי ממילא אין ברישום זה להשפיע על זכויותיה של קם. עוד נטען כי לא ניתן לבצע את השינוי, כיוון שמדובר במערכת ישנה, אשר תוחלף בקרוב. לבסוף, "הצליח" השב"ס לתקן את ההגדרה במערכת.

בהחלטתה, מתחה השופטת קלרה רג'ניאנו ביקורת על השב"ס וקבעה כי התנהלותו הייתה לא ראויה ולא סבירה וכי ברור כי התיקון בוצע בעקבות הגשת העתירה ומשכך הייתה העתירה מוצדקת. בנוסף, נפסק לזכותה של קם סכום של 2,000 ש"ח. מקור: Ynet (הכתב: רענן בן צור). לעיון בהחלטה: עת"א 8254-01-12 ענת קם נ' שירות בתי הסוהר.