דה מרקר הפר זכויות יוצרים. ישלם כ-6 מיליון ש"ח

השופט בנימין ארנון, מבית המשפט המחוזי מרכז, פסק השבוע כי העיתון הכלכלי TheMarker הפר את זכויות היוצרים של העיתון "מעריב" וכתביו, לאורך תקופה ארוכה, לאחר שהעתיק 453 כתבות בין השנים 2000 ל-2002. בגין הפרות אלו, ישלם העיתון פיצוי בסך של כ- 6 מיליון ש"ח (לאחר חישוב הפרשי ריבית והצמדה). ביהמ"ש פסק כי ההפרה מהווה "העתקה מתמשכת, מחושבת ושיטתית של מאות כתבות השייכות ל'מעריב' ולכתבים", ללא הרשאה, תחת הכותרת "סקירת עיתונים". השופט ארנון קבע עוד כי העתקת הכתבות מהווה פגיעה בזכותו החומרית/כלכלית של מעריב ובזכותם המוסרית של כתביו, שלא זכו לקרדיט על הכתבות פרי יצירתם. הואיל ונקבע כי כל אחת מהכתבות שהועתקו מהווה "יצירה מקורית נפרדת ועצמאית", פסק ביהמ"ש פיצוי נפרד עבור כל אחת מ-453 הכתבות. ביהמ"ש הטיל אחריות אישית על גיא רולניק, סגן מו"ל "הארץ" ומייסד דה מרקר וכן על איתן אבריאל, פרשן בכיר בעיתון ועורך אתר האינטרנט שלו. לעומת זאת, פטר ביהמ"ש מאחריות את עמוס שוקן, מול "הארץ". בין היתר, דחה השופט ארנון את טענת דה מרקר כי התנהלותו במועדים הרלבנטיים לתביעה הייתה בהתאם לפרקטיקה ולנוהג המקובל בעולם העיתונות. כן נדחתה הטענה כי השימוש בכתבות באופן הנ"ל היווה "טיפול הוגן" לצרכי סקירה (אחת ההגנות המנויות בחוק זכות יוצרים, 1911, הדין החל על התובענה). ביהמ"ש קבע עוד כי למעריב אשם תורם ביחס לנזק שנגרם, כיוון שהתמהמה במועד פנייתו לדה מרקר ולפיכך הפחית ביהמ"ש את שיעור הפיצוי ב- 50%. מקור: גלובס (לי-אור אברבך). לעיון בפסק-הדין: ת"א 1549-08-07 מעריב - הוצאת מודיעין בע"מ ואח' נ' ביזנסנט בע"מ ואח'.