ושוב: ישראל ברשימה השחורה של הממשל האמריקני

אולי יעניין אותך גם

נציגות הסחר האמריקאית (USTR) פרסמה את דו"ח 301 לשנת 2012 הסוקר, דרך עיני הממשל האמריקני, את מצב ההגנה על זכויות קניין רוחני במדינות שהן שותפות סחר של ארה"ב. הדו"ח מתחיל בנימה חיובית המשבחת את ישראל על קידום הליכי חקיקה שונים לביצור ההגנה על קניין רוחני, בהתאם למזכר הבנות שממשלת ישראל חתמה עם הממשל האמריקני בשנת 2010.

לצד התשבוחות, הדו"ח מציין לרעה את מחדלה של הממשלה להגיש הצעת חוק להארכת משך ההגנה על פטנטים בתחום הפרמצבטיקה (תרופות), חרף ההתחייבות שנטלה על עצמה הממשלה במסגרת מזכר ההבנות. מסיבה זו, בחר שוב הממשל האמריקני להשאיר את ישראל תחת ה- Priority Watch List, כלומר הרשימה השחורה של מדינות סוררות. הדו"ח מפציר בממשלה לפעול ולהגיש הצעת חוק בסוגיה החסרה לטעם הממשל האמריקני, ומציע גזר לצד המקל - כאשר תוגש הצעת חוק מתאימה לכנסת, הממשל האמריקני יסיר את ישראל מהרשימה השחורה ויעבירנה לרשימת המעקב הרגילה.

מחברי הדו"ח לא אכזבו, ושוב כללו בו טעות מביכה. זו השנה השניה ברציפות. הם קוראים לישראל לקדם חקיקה שתאפשר פיצוי סטטוטורי (ובמונחו העברי, פיצוי ללא הוכחת נזק) בדיני זכויות יוצרים. הם לא שמו לב שסעיף 56 לחוק זכות יוצרים הישראלי, שקיים מאז 2007, קובע זאת בדיוק (וגם החקיקה שקדמה לו קבעה זאת). law.co.il ממליץ למחברי הדו"ח לקרוא עד השנה הבאה את תרגום החוק לאנגלית (באדיבות פרופ' בירנהק).

הדו"ח קורא לממשלת ישראל לפעול בכיוונים משפטיים נוספים, שלדעת מחבריו חשובים לביצור ההגנה על קניין רוחני. בין היתר, מתבקשת אכיפה של פסקי הדין המחייבים את חברות הכבלים לפצות משדרים עבור שידורי משנה של תוכן טלוויזיוני. הדו"ח המלא מצוי כאן.