מי עיצב את צללית ג'ובס בתפוח של אפל?

אולי יעניין אותך גם

צללית של סטיב ג'ובס במקום הביס בתפוח של אפל, הפכה לאחר מותו של ג'ובס (5.10.2011) לסמל המתפשט במהירות ברחבי האינטרנט. כעת מתברר שיש מי שטוען לזכויות יוצרים, ולא רק אחד אלא שלושה (!): סיני, בריטי ואמריקאי. והאמריקאי כמו אמריקאי כבר רשם השבוע את זכויות היוצרים ב-Copyright Office והוא מעסיק עורכי דין כדי להגן על סימן המסחר (עוד רגע אפל תיכנס בו בטח בכל העדינות שהיא כה מפורסמת בה).


הראשון, שמקבל את מרבית הקרדיטים, הוא מעצב הונג-קונגי בשם Jonathan Mak. הוא אומר שעיצב את התפוח הסטיבי כשג'ובס פרש ממשרתו כמנכ"ל אפל בחודש אוגוסט אבל רק לאחר מותו הלוגו זכה לפופולריות. השני, בריטי הידוע רק בכינויו Raid71 - לגביו נטען שעיצב משהו דומה מאד כבר במאי 2011. מאק אומר שיכול להיות אבל הוא הגיע לאימג' שלו בצורה עצמאית ומצפונו נקי. so far so good. דיני זכויות יוצרים מכירים ומתירים מצבים כאלה: אם שניים חיברו אותה יצירה באופן עצמאי, כל אחד מהם הוא בעל זכות היוצרים בה.

... ואז הגיע השלישי: Farzin Adeli מקליפורניה והוא כבר מנסה לנכס לעצמו את זכויות היוצרים (רישום במשרד זכויות היוצרים האמריקאי הוא וולונטרי, אבל הוא צעד הכרחי לפני תביעות אכיפה) וסימני המסחר בלוגו. לדבריו הגה את הרעיון לאחר מותו של סטיב ג'ובס והוא מתעקש שהתמונה המופצת באופן ויראלי היא נגטיב של העיצוב שלו. law.co.il מסכים עם TechDirt: הפוטנציאל לבעיות משפטיות (תביעות מצד אפל או עזבונו של סטיב ג'ובס) רב, ומה שהתחיל כמחווה יכול להסתיים אחרת לגמרי.