גרמניה: ניתן לתת ציונים למורים

אולי יעניין אותך גם

מהו הציון אותו היית מעניק למורתך למתמטיקה? בית משפט בברלין קבע כי תלמידים רשאים לדרג את מוריהם באופן מקוון ובכך דחה את תביעתה של מורה שתלמידיה העניקו לה את הציון "לא מספיק". משתמשי האתר העניקו למורה את הציון המשוקלל 4.3 (בסולם הנע בין 1-6), תוך שהם מציינים את שמה, בית הספר בו היא מלמדת ותחומי עיסוקה. קטגוריות הדירוג כללו תכונות כגון: סקס אפיל, סגנון הוראה וכיו"ב. בית המשפט הפדראלי לצדק קבע כי זכויותיה של המורה לא הופרו וכי אין סיבה למנוע מתלמידים להעניק ציונים למוריהם, כל עוד הם אינם משמיצים את מקצועיותם. במקרה דנן, קבע ביהמ"ש כי הדעות שהובעו אינן פוגעניות או משמיצות וכי המורה לא הוכיחה כי נפגעה מהן בדרך כלשהי. עוד קבע ביהמ"ש כי אין כל פסול בפעילות אתר הרשת החברתית לתלמידים Spickmich, בה התפרסם הדירוג, לרבות איחסון, איסוף והעברת המידע. מקור: רויטרס.

law.co.il מזכיר כי עניינה של המורה נדון כבר לפני כשנתיים בפני ביהמ"ש המחוזי בעיר קלן, אשר קבע גם הוא כי אתר המאפשר למשתמשיו לדרג מורים - פועל כחוק. בית המשפט דחה את טענת המורה כי הפרסום מהווה פגיעה בפרטיות, משום שמידע אודות המורה היה זמין באתר האינטרנט של בית הספר בו היא מלמדת. בית המשפט קבע כי דירוג המורה באתר הוא ביטוי מוגן בהתאם לחוק הגרמני, הואיל ומדובר היה בביקורת לגיטימית, שאינה חוצה את הגבול של פגיעה בכבודה של המורה.

מאידך, לפני יותר משנה הורה בית-משפט בצרפת למפעילי האתר Note2be.com להפסיק לאפשר לתלמידים לדרג את מוריהם, מאחר והדבר עלול לפגוע בפרטיות המורים ו"לפגיעה בסדר הציבורי". באותו מקרה קבע ביהמ"ש כי כל אזכור שמו של מורה יוביל לקנס על מפעילי האתר בגובה 1,000 יורו. האתר קבע קריטריונים לימודיים לדירוג מורים, כמו: הגינות, יצירת עניין, מתן מוטיבציה וכבוד ואף דירג באופן תדיר את "עשרת המורים הטובים בצרפת". ארגוני המורים בצרפת, בגיבוי משרד החינוך הצרפתי, הביעו שביעות רצון מהחלטת ביהמ"ש, שתוביל למעשה לחיסול הפעילות באתר. "אין זה לגיטימי שמורים ידורגו על ידי התלמידים שהם מלמדים", הסבירו דוברי הארגונים הנ"ל.