ישראל: פיצוי בגין העתקת תמונות באתר העוסק בבירה

אולי יעניין אותך גם

בית משפט השלום בירושלים הורה לרשף רובינשטיין, המפעיל את אתר המרכז לבירה ביתית (homebrewing.co.il), לשלם פיצוי בסך 45,000 ש"ח לשגיא קופר, לאחר שהעתיק לאתר 4 תמונות שצילם האחרון. קופר, עיתונאי, היה אחד ממארגני פסטיבל הבירה שהתקיים בעין הוד. במסגרת האירוע, צילם קופר מספר תמונות סטילס, אותן טען לאתר האינטרנט 'בקבוק'. קופר טען כי רובינשטיין ונתבעים נוספים (איתם הסתיים ההליך בפשרה) העתיקו את התמונות שצילם ושילבו אותן במסגרת כתבה באתר המרכז לבירה, ללא הסכמתו ומבלי שניתן לו קרדיט.

השופט א. דראל קבע שאין חולק שארבע התמונות שצילם קופר הועתקו והועלו לאתר הנתבעים וכי הן ראויות להגנת דיני זכויות היוצרים. נקבע כי מדובר בארבע תמונות שונות ונפרדות, גם אם הן מתארות את אותו אירוע וממוקמות על אותו דף אינטרנט וכי אין לראותן כיצירה אחת. נקבע כי רובינשטיין הפר ארבע הפרות של זכות היוצרים של קופר ועל-כן יש לפסוק לזכותו את הפיצוי הסטטוטורי המינימלי עבור כל אחת מארבע ההפרות. לענין הזכות המוסרית, נפסק כי על הנתבע היה לברר מי הצלם ולציין את שמו, גם אם באתר ממנו הועתקו התמונות לא צוין שמו של התובע. סה"כ הורה ביהמ"ש כי הנתבע יפצה את קופר ב-45,000 ש"ח (40,000 פיצויים סטטוטוריים + 5,000 בגין זכותו המוסרית), בניכוי הפיצוי שקיבל מיתר הנתבעים {א 15155/06 שגיא קופר נ' תבירו בע"מ ואח'}.

בחודש ספטמבר 2006, פסק בית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב פיצויים בסך 10,000 ש"ח לזכות קופר, לאחר שזכויות היוצרים שלו הופרו בשל פרסום כתבתו,"שערוריות בעולם היין", ללא רשותו, באתר mnews.co.il (פורטל מודיעין והאזור).