תביעה נגד מפיצות לינקוס בטענה להפרת פטנט

חברת IP Innoavtion and Technology Corporation הגישה לבית המשפט המחוזי בטקסס, ארה"ב תביעה נגד מפיצי גרסאות הלינוקס הפופולאריות, נובל ורד-הט, בטענה להפרת פטנט (ארה"ב) מספר 5,072,412. בתביעה דרישה למתן פיצויים וצו מניעה להפסקת ההפרה. ככל הידוע זוהי תביעה ראשונה המוגשת בטענה שלינוקס מפרה פטנטים.

הפטנט הקרוי "ממשק משתמש עם ריבוי מרחבי עבודה לשיתוף תצוגת אובייקטים" נרשם ב-1987, והוא מתאר בכלליות את מה שיכול להיות ממשק המשתמש של לינוקס, כך טוענת התובעת. בעוד שיועציהן המשפטיים של החברות טרם מסרו תגובה רשמית, משפטנים בתחום ציינו שככל הניראה מדובר בתביעה של גורם המכונה "טרול פטנטים" (Patent Troll - כינוי שניתן לאדם או חברה אשר רוכשים פטנטים נשכחים ולא מיושמים במחיר נמוך רק בכדי לתבוע חברות מצליחות עם מוצרים דומים).

התביעה נוגעת בנקודה רגישה בעולם זכויות היוצרים הדיגיטלי- ההתנגשות האידאולוגית בין עולם הפטנטים לעולם הקוד הפתוח: בעוד שמנגון הפטנטים מונע מסחר חופשי ברעיון המוגן על ידי מתן זכות בלעדית לרושם הפטנט, גישת הקוד הפתוח מנסה לעשות את ההיפך - לעודד יוצרים לשתף את היצירות שלהם מבלי לחסום את הגישה אליהן.