בג"צ ידון במעמדם העיתונאי של כתבים באתר אינטרנט

אולי יעניין אותך גם

בעתירה שהוגשה לאחרונה לבג"ץ (בג"צ 7721/07, סקופ קו.איאל בע"מ נ' לשכת העיתונאות הממשלתית), מבקש אתר חדשות הגולשים 'סקופ' להכיר בכותביו כעיתונאים. בדיון מקדמי שנערך בחודש שעבר, אישר בית המשפט לדון בעתירה.

מטרת העתירה היא כפולה. העותר מבקש הן להכיר באתר כ'אמצעי תקשורת' לפי כללי לשכת העיתונות הממשלתית והן להכיר בכותביו כזכאים לקבלת תעודת עיתונאי. בא כוחו של האתר, עו"ד עמיחי ויינברגר טוען כי כללי לשכת העיתונאות הממשלתית יוצרים אפליה של ממש בין עיתוני החדשות הכלליים, לאתרי החדשות. הכללים, כך טוען עו"ד ויינברגר, גורמים אף לאפליה בין אתר החדשות הקטנים לבין האתרים הגדולים על ידי קביעת רף של 20,000 כניסות ייחודיות (מכתובות IP שונות) ביום, לשם הכרה באתר חדשותי כ'אמצעי תקשורת'.

האתר טוען, בין היתר, שהכללים הממונעים ממנו לקבל תעודות עיתונאי פוגעים בנגישות כותביו למידע ובכך נפגעת היכולת שלהם לספק ידיעות. בהמשך העתירה, נרמז שהרף הגבוה שקבעה הלשכה להגדרת אתרי החדשות כאמצעי תקשורת נועד לשמר את מעמדם של תאגידי החדשות הגדולים. תאגידים אלו מחזיקים בבעלותם אתרי חדשות המקבילים לעיתונות מודפסת והדבר נעשה "בכדי לשמר את ההגמוניה של העיתונות הכתובה הוותיקה" (כך לשון העתירה).

העתירה מעלה לראשונה קריאה לבית המשפט "להכיר בלידתה של המדיה החדשה והחופשית", וטוענת כי לשכת העיתונות הממשלתית "מצירה את צעדיה של העיתונות האינטרנטית החופשית". law.co.il מעיר שקשה למצוא בעתירה בשורה אמיתית לבלוגרים, כותבים בפורומים וכותבים נוספים באתרים מאחר והעותר הכיר אף הוא בדרישה שהכותב יהיה חלק מ'אמצעי תקשורת'.