הוקל לגוגל (או שלא): הצגת תמונות זעירות - שימוש הוגן

אולי יעניין אותך גם

העתקת והצגת תמונות ממוזערות (thumbnails) ב- Google images היא שימוש הוגן. כך קבע בית משפט פדראלי לערעורים בארצות-הברית בענין Perfect 10, Inc. v. Google, Inc [קובץ PDF].

פרפקט 10 מפעילה אתר אינטרנט ובו תמונות עירום. היא תבעה את גוגל לאחר שמנוע החיפוש אינדקס והציג את התמונות שלה מאתרים אחרים שהעתיקו אותן בלא רשותה. בית המשפט המחוזי מצא שגוגל אינה יכולה ליהנות מהגנת השימוש ההוגן מפני שהתמונות הממוזערות עלולות לפגוע במכירת הגירסה המוקטנת ש-Perfect 10 מציעה לטלפונים סלולריים. ערכאת הערעורים (בית המשפט של ה- 9th Circuit המתמחה בסוגיות טכנולוגיות), דחתה גישה זו. לדבריה, השימוש שעושה גוגל בתמונות הוא טרנספורמטיבי (שימוש לתכלית ובהקשר שונים מאלה המקוריים). גוגל מציג את התמונות כחלק מיצירה חדשה המיועדת לאפשר מציאה וגישה של צילומים, ולא כתחליף למקור. בנוסף, בית המשפט לא מצא הוכחות לכך שמישהו הוריד את התמונות הממוזערות לטלפונו הסלולרי במקום לקנות את הגרסאות שפרפקט 10 מציעה.

אבל לא כל החדשות מעודדות כל כך מבחינת גוגל. בד בבד עם קביעתו שהחברה נהנית מהגנת שימוש הוגן הורה בית המשפט לערעורים למחוזי לשוב ולדון בטענה שגוגל אחראית בהפרה תורמת להפרת זכויות יוצרים (זו האחריות הקמה למי שמעשיו מסיעים או מעודדים הפרה). הוא עשה כן לאחר שמצא כי בייעה בהפצת התמונות המפרות ואין להקל ראש בפגיעה שיש לכך בבעלי זכויות היוצרים (law.co.il תוהה איך בדיוק חלק זה בהנמקה משתלב עם הקביעה הפסקנית שלא נמצאה הוכחה להורדת תמונות ממוזערות לטלפוניה סלולרית...). הואיל והערכאה הקודמת לא קבעה ממצאים עובדתיים מספקים בשאלה אם גוגל ידעה על ההפרות ויכולה היתה לנקוט צעדים פשוטים למונעם - ובפרט כיצד הגיבה גוגל לדרישות פרפקט 10 לחדול מההפרות - הוחזר התיק למחוזי.

לא פחות מעניינת מאלה היא הקביעה שמי שמספק קישור לתמונה המצויה על גבי מחשב-שרת אחר באופן שהיא מופיעה כחלק מעמוד Web שלו עצמו (in line linking) - אינו מפר זכויות יוצרים. כאן נוקט בית המשפט גישה טכנית מובהקת במוצאו שהתמונה המפרה אינה מועתקת על שרתיו של מי שמספק את הקישור.

law.co.il מעיר שההחלטה ככלל משקפת בעליל הכרה בתפקידם החברתי של מנועי חיפוש, כגורמים המאפשרים גישה למידע. ככזו היא ממשיכה גישה המקלה מאד עם מנועי חיפוש בכלל, וגוגל בפרט, בטענות על פגיעה בצדדים שלישיים.