חוק זכויות יוצרים החדש - סעיפי התוכנה גובשו

אולי יעניין אותך גם

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר את סעיף 24 לחוק זכויות יוצרים החדש. שילוב הסעיף ביחד עם סעיף 18 להצעת החוק, קובע כי מותר לבצע את הפעולות שלהלן בתוכנת מחשב בלא צורך בהסכמת בעל זכויות היוצרים בה:
  • להעתיק את התוכנה לצרכי גיבוי;
  • להעתיק את התוכנה לצרכי מתן שירות ותחזוקה לבעל עותק מורשה כדין בתנאי שהדבר דרוש לשימוש בתוכנה [הסעיף הוסף לפי הצעת איגוד האינטרנט הישראלי];
  • להעתיק את התוכנה או לבצע יצירה נגזרת ממנה לצורך המטרות הבאות ובהיקף הדרוש להן - (א) שימוש בתוכנה, לרבות תיקון שגיאות בה או התאמתה למערכת מחשב אחרת או לתוכנה אחרת. סעיף זה מתיר אפוא ביצוע שינויים בעותק מורשה של התוכנה לצרכי תיקון שגיאות או תאימות; (ב) בדיקה של אבטחת המידע בתוכנת המחשב, תיקון פרצות אבטחה והגנה מהן [אף סעיף זה הוסף לבקשת איגוד האינטרנט, לאחר הערה בונה של שחר שמש והיא נתמכה על-ידי "המקור" וחוקרי מחשב מובילים מהפקולטאות בישראל. מייקרוסופט ו-BSA לא התנגדו לתוספת. התוספת חורגת מהדירקטיבה האירופאית על תוכנה מפני שהיא נכתבה בשנת 1991. מאידך, סעיף דומה מצוי בחקיקה האוסטרלית החדשה]. (ג) השגת מידע הדרוש להתאמת מערכת מחשב או תוכנה אחרת המפותחים באופן עצמאי כדי שיעבדו עם תוכנה זו [זהו סעיף המתיר Reverse Engineering]. שלוש הוראות אחרונות אלה כפופות לשלושה תנאים - (1) נאסר להעביר את המידע שהושג תוך כדי ההעתקה או היצירה הנגזרת לאדם אחר, שלא למטרה שהותרה בחוק; (2) אם המידע היה ניתן לגילוי על נקלה קודם לשימוש - הסעיף אינו מתיר את ההעתקה והיצירה הנגזרת [לדוגמה בלבד: אם החברה שהתוכנה שלה הונדסה לאחור פירסמה APIs המאפשרים התממשקות לתוכנה ולא צריך היה לפצחה לשם כך]; (3) המידע שהושג דרך ההעתקה נוצל ליצירת תוכנה המהווה הפרת זכות יוצרים [במלים אחרות, Reverse Engineering איננו היתר להפרת זכויות יוצרים!].

לאחר שבדיון שהתקיים בכנסת ב-19.12 הביעו חב' התוכנה השונות (SAP, מייקרוסופט, נייס, ריטאליקס וה-BSA) התנגדות חריפה לסעיף 24, נוהלו במהלך השבוע החולף מגעים קדחתניים שהביאו לכך שבפני הוועדה הונח בסופו של דבר נוסח מוסכם למדי על כל הצדדים [לתשומת לב: הנוסח המקושר מכאן אינו סופי. בדיוני הוועדה הוכנסו בו שינויים קלים המפשטים אותו].

בד בבד עם אישור סעיף 24 להצעת החוק אושר גם סעיף 26, המתיר יצירת עותקים זמניים וארעיים הנוצרים כחלק מתהליך תקשורת - ובלבד שאין לעותק שנוצר ערך כלכלי משמעותי משל עצמו [תנאי שעוד עלול לעורר מחלוקות לא מעטות]. סעיף זה מתיר יצירת עותקים במהלך caching, או בעת טעינת תוכנות ל-RAM או בעת שקבצים מופיעים בדפדפן האינטרנט של המשתמש. לפי דרישת ח"כ לימור ליבנת, שגובתה בעמדת הפדרציה לתקליטים וקלטות, הודיע משרד המשפטים שהוא בוחן בימים אלה את נושא ה-DRM במטרה להביאו בפני הכנסת.

גילוי נאות - עו"ד חיים רביה ייצג בהליכים אלה את איגוד האינטרנט הישראלי.