ארצות הברית: אסורה הנדסה חוזרת כדי לפתח גרסה חופשית לתוכנה

אולי יעניין אותך גם

כך פסק בית משפט פדראלי לערעורים (ה- 8th Circuit Court of Appeal): בליזארד אנטרטיינמנט, יצרנית סדרת משחקי המחשב Warcraft ודיאבולו, פיתחה שירות בכתובת Battle.net שאיפשר לבעלי התוכנות לשחק זה מול זה. השירות בדק את חוקיות התוכנות שהתממשקו אליו כדי לקבוע אם להתיר להן להשתתף במשחקים המקוונים או לא. בעת התקנת התוכנות במחשב המשתמש, הוא נדרש לאשר הסכם (EULA - End User License Agreement) שאסר בין השאר לבצע הנדסה חוזרת (Reverse Engineering) בתוכנה. כך גם בפני מי שנכנס לראשונה ל- Battle.net, הוצגו תנאי השימוש בו שאסרו לבצע הנדסה חוזרת באתר.

משתמשי Battle.net נתקלו בקשיים בשירות. בתגובה פיתחה קבוצה מהם שרת חלופי בשם bnetd.org שאיפשר אותה פונקציונאליות של האתר המקורי. הנתבעים היו הרוח החיה מאחורי הפרוייקט. הם השתמשו בהנדסה חוזרת כדי לפענח את הפרוטוקול של משחקי בליזארד ובכך להבטיח שהשירות שלהם ידע להחליף מידע עם המשחקים הללו. השרת החלופי לא בדק את חוקיות התוכנות (כלומר, איפשר גם למי שהעתיקו אותן באופן לא מורשה לשחק באמצעותו). היות שקוד המקור של bnted.org הופץ באופן חופשי, אחרים פיתחו גם הם אמלוטורים של השירות המקורי. בליזארד החליטה להאבק בחזרה - ותבעה.

לאחר שהערכאה המקורית הכריעה בתיק לטובתה, אישרר כעת את ההחלטה גם בית המשפט הפדראלי לערעורים. כך הוא פסק: הנתבעים הסכימו באופן חופשי לאיסור לבצע הנדסה חוזרת כאשר אישרו את ה- EULA ותנאי השימוש ב- Battle.net. בכך ויתרו על זכותם המעוגנת בחוקי המדינה לעשות זאת. בנוסף, הם הפרו את הוראות ה- Digital Millennium Copyright Act האוסרות על עקיפה של אמצעי הגנה דיגיטליים השולטים על גישה ליצירות מוגנות (המנגנון שבאמצעותו וידאה בליזארד את מקוריות התוכנות שניסו להתממשק ל- Bttle.net) ועל הפצתם של אמצעי עקיפה כאלה (השרת החלופי bnted.org). פסק הדין הוא: Blizzard Enterteinment, Inc. v. Jung et. al.