גוגל תשנה את ממשק הג'ימייל בישראל בעקבות ייצוגית ספאם (פסק-דין, מחוזי ת"א, השופט עודד מאור, 22.7.2025):
העובדות: בקשה מוסכמת להסתלקות מתוגמלת מבקשה לאישור תביעה כייצוגית. בבקשת האישור המבקש טען כי המשיבה שלחה דברי פרסומת בדוא"ל, ללא הסכמה, ובניגוד לסעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982. המשיבה טענה כי למבקש ולחברי הקבוצה לא נגרם נזק, כי לא הפרה את חוק התקשורת, וכי בינה לבין משתמשי שירות הדוא"ל שהיא מפעילה מתקיימים "יחסי תמורה ידועים, ברורים ומוסכמים", במסגרתם המשתמש נהנה מהשירות ללא תשלום, ומאידך, מתאפשר למשיבה להציג למשתמשים, בין היתר, פרסומים (בין שמותאמים אישית אם לאו).
בבקשת ההסתלקות צוין כי מאחר שבבסיס בקשת האישור ניצבת טענת המבקש על הדמיון החזותי בין הודעות הפרסומת לבין הודעות דוא"ל רגילות, המשיבה הסכימה לבצע שינוי 'משמעותי' בממשק שירות הדוא"ל בישראל, בדרך של שינוי ויזואלי של הודעות פרסומת, כך שהן תהיינה מובחנות באופן ברור מהודעות דוא"ל רגילות, הן בממשק למחשב שולחני והן בממשק למחשב נייד. הצדדים הסכימו שהמשיבה תשלם למבקש גמול בסך 87,500 ש"ח ושכר טרחה לבא כוחו בסך 262,500 ש"ח.
נפסק: יש לאשר את בקשת ההסתלקות. בבקשת האישור נטען כי הודעות הפרסומת המוצגות בעת שימוש בשירות הדוא"ל של המשיבה דומות באופן חזותי להודעות דוא"ל רגילות ובאופן שאינו מאפשר להבדיל בין השתיים. המשיבה טענה כי אין המדובר אלא בבאנר שאינו מהווה הפרה של חוק התקשורת, ולפנים משורת הדין, פעלה לשינוי הממשק ובאופן ששינה מבחינה חזותית את ההבדל בין שני סוגי ההודעות. אין מניעה לאשר את ההסתלקות, שעה שאין תועלת במישור המעשי בהמשך ניהול ההליך, ובשים לב לשינוי הממשק. יש לאשר את הסכמת הצדדים בדבר פסיקת גמול ושכר טרחה. בקשת האישור נמחקה ותביעתו האישית של המבקש נדחתה.
